خاک خوری طرح مرکز فرهنگی مگامال در کشوی شهردار منطقه 5

خاک خوری طرح مرکز فرهنگی مگامال در کشوی شهردار منطقه 5

سالها است که هنرمندان محلی اکباتان و عموم مردم از عدم وجود یک سالن همایش استاندارد و دارای ظرفیت مناسب در محدوده شهرک شکایت دارند و این در حالی است که طرح «مرکز فرهنگی مگامال» همچنان خاک می خورد و مورد موافقت شهرداری واقع نمی شود. در ادامه سایت خبری اکباتان به بررسی این طرح و چرایی مخالفت شهرداری پرداخته است.

مرکز فرهنگی مگامال چیست؟

پس از منتفی شدن ساخت هتل و ساختمان داری که در طرح و نقشه های اولیه مگامال اجرای آن پیش بینی و مصوب شده بود و بنا به خواست مردم اکباتان مگامالی ها از ساخت آن منصرف شدند، طرح دیگری تهیه و به شهرداری منطقه 5 ارائه شد که بر اساس آن و به عنوان جایگزین در زیر سطح زمین تعداد 4 سالن همایش با ظرفیت پارکینگی بیش از 1000 خودرو در نظر گرفته شده است. در طرح ارائه شده پارکینگ های مورد اشاره طی 3 طبقه زیر زمینی احداث و به ظرفیت کلی پارکینگ های مجموعه مگامال اضافه می شوند.

مرکز فرهنگی مگامال در صورت اجرایی شدن می توانست میزبانی بسیاری از برنامه های فرهنگی، هنری و اجتماعی اعم از اجرای تئاتر، کنسرت موسیقی، همایش و ... را عهده دار شود که از این حیث تحولی قابل توجه در فعالیت هنرمندان و فعالین فرهنگی شهرک اکباتان بوجود می آمد.

چرا شهرداری موافقت نمی کند؟

فهمیدن دلیل اصلی عدم موافقت شهرداری منطقه 5 با مرکز فرهنگی مگامال کار راحتی نیست چون از یک سو عمر تیم فعلی شهرداری تهران رو به پایان است و به احتمال قریب به یقین، آغاز به کار شورای شهر جدید تغییرات بسیاری را در تیم اجرایی شهرداری مرکز رقم خواهد زد و از سوی دیگر دسترسی به انگیزه های درون سازمانی شهرداری منطقه کار راحتی نیست. اما تنها سرنخ موجود در این زمینه گفته های یکی از منابع خبری نزدیک به هر دو طرف یعنی شهرداری و مگامال است که تمایلی هم به فاش شدن نامش ندارد. بنا بر گفته های این شخص «هر آنچه که مدیران شرکت نگین یعنی مجری مگامال در این پروژه هزینه کنند به عنوان آورده آنها محسوب خواهد شد و بر این اساس سهم سود طرف مقابل شرکت نگین در این پروژه یعنی نهادهای مرتبط با شهرداری کاهش خواهد یافت. طبیعی است هر کدام از طرفین که آورده سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند».         

طبق گفته های ذکر شده که البته صحت و سقم کامل آن نیازمند توضیحات بیشتر مدیران شهرداری منطقه 5 می باشد، یکی از دلایل عدم موافقت با اجرای این پروژه فرهنگی می تواند این مسئله باشد و به همین دلیل این طرح مدتها است که در کشوی میز مهندس اسدی شهردار منطقه 5 بصورت دست نخورده باقی مانده است.   

موضع مدیران مگامال

در رابطه با پیشبرد پروژه مگامال یک مثلثی وجود دارد که اضلاع آن را شهردای منطقه 5، اهالی اکباتان و مدیران شرکت نگین تشکلی می دهند. طی حدودا 10 سال گذشته مدیران شرکت نگین امتیازات فراوانی را در بحث زیر ساخت های اجتماعی دودستی تقدیم کرده اند تا کار ساخت و ساز مگامال به همین مرحله رسیده است. امتیازاتی که شاید در ظاهر ارتباط چندانی با پیشرفت پروژه مگامال نداشته باشد اما در عمل به مرحله اجرا رسیده اند. در این رابطه می توان از کمک به تجهیز مرکز تلفن شهرک اکباتان به فیبر نوری تا لوله کشی مجدد گاز بخشی از منطقه 5 و البته کابل کشی برق فشار قوی اشاره کرد که فاکتورهای این عناوین در فهرست صورت های مالی شرکت نگین در سالهای گذشته موجود است.

با توجه به این موضوع نگینی ها دیگر زیاد خودشان را به آب و آتش نمی زنند چون همانطور که در گذشته نیز اشاره شد، قسمت اصلی فاز 1 مگامال که همان پردیس سینمایی بوده است افتتاح شده و حالا برای پیشبرد زیر ساخت های لازم در مگامال همچون رمپ اختصاصی از اتوبان شهید ستاری، احداث فضای سبز در قالب پارک و از همه مهمتر راه اندازی پارکینگ هایی که می تواند بار ترافیکی شهرک اکباتان را سبک کند، دو ضلع دیگر مثلث باید تلاش کنند. در این خصوص شنیده شده که مگامالی ها فعلا باب تعامل و رایزنی با شهرداری منطقه را مسکوت گذاشته اند و منتظر هستند تا شهردار جدید تهران مستقر شود تا ساز و کار یک تفاهمی جدید محیا گردد.

-----------------------------

به هر ترتیب هر کدام از شرکای این پروژه اجرای برنامه های مدنظر خود را دنبال می کند اما نکته ای که نباید فراموش شود از دست رفتن امکانات شهری برای اهالی اکباتان است. در این میان شاید بد نباشد ضلع سوم مثلث یعنی اهالی اکباتان هم به جای ابراز مخالفت های احساسی به دنبال استفاده بیشتر از مزیت های امکانات ایجاد شده باشند. مگامال امروز ساخته شده است و بی شک سود یا زیان های آن در اولین ایستگاه متوجه اهالی اکباتان می باشد.

منتشر شده در شنبه 31 تير 1396       کد خبر : 6789
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح