حربه های یک پیمانکار برای قرار داد لوله کشی گاز در اکباتان

حربه های یک پیمانکار برای قرار داد لوله کشی گاز در اکباتان

بحث لوله کشی مجدد گاز در بلوکهای اکباتان با توجه به اتمام عمر مفید تأسیسات احداث شده قبلی، یکی از مهمترین برنامه هایی است که طی یکی دو سال گذشته بلوکهای بسیاری نسبت به انجام آن اقدام کرده اند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، در این راستا انتخاب پیمانکار مناسب، قیمت، تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته و ... هر کدام خود سرفصلی مجزا از اجرای پروژه ای حساب می آید که رقم قرارداد آن بیش از صد میلیون تومان است. در این رهگذر متأسفانه پیمانکارانی وجود دارند که به هر نحوی خواهان عقد قرارداد و در اختیار گرفتن پروژه هستند و به همین دلیل نحوه تعاملات آنها با بلوکهای شهرک اکباتان، ماجراهای تأسف برانگیزی را خلق می کند. در ادامه پشت پرده های فعالیت یکی از این پیمانکاران آمده است.  

معرفی پیمانکار توسط مدیر عامل بلوک همسایه

یکی از پیمانکاران شرکت ملی گاز با عنوان «گ – آ» به توصیه مدیر عامل بلوک A3 به مدیران بلوک B4 برای انجام لوله کشی گاز معرفی می شود. این شرکت چندی پیش لوله کشی گاز بلوک A3 را انجام داده است و البته به گفته یکی از دست اندرکاران بلوک B4، «گ – آ» به علت عدم محاسبه هزینه شیرهای ضد زلزله و رگلاتورها در استعلام اولیه ارائه شده، پس از انجام گاز کشی در A3 رقمی در حدود 28 میلیون بیشتر از مبلغ قرارداد 140 میلیونی دریافت می کند تا در نهایت با حدود 170 میلیون تومان، کار را طبق نظر کارفرمای خود به پایان برساند.

به هر ترتیب با سفارش صورت گرفته این شرکت به جمع شرکت کنندگان در مناقصه گاز کشی بلوک B4 راه پیدا می کند و آنطور که از گفته های اعضای هیئت مدیره این بلوک هم بر می آید، به دلیل معرفی صورت گرفته از طرف مدیر عامل بلوک همسایه تمایل برای همکاری با این شرکت در نزد اعضای هیئت مدیره B4 نیز وجود دارد.    

بازی با قیمت، حربه ای برای پس زدن رقیب

پس از پایان مناقصه دو شرکت از میان سایرین به مرحله بعدی راه پیدا می کنند یکی شرکت «گ – آ» با حدود 184 میلیون و دیگری شرکت «ص - پ» با 170 میلیون تومان. پس از این مرحله مدیران بلوک B4 با توجه به تجربه سایر بلوکها خواستار لیست تجهیزاتی که قرار است در این پروژه مورد استفاده قرار گیرد به همراه نام و قیمت آنها می شوند. در این مرحله قیمت شرکت مورد «گ – آ» به یکباره به حدود 154 میلیون کاهش پیدا می کند که همین مسئله توجه بیشتر هیئت فنی بلوک را جلب می کند. پس از بررسی ها مشخص می شود که بازهم به مانند بلوک A3 بخشی از اقلام مورد نظر بلوک در استعلام دوم بلوک B4 گنجانده نشده و به همین دلیل قیمت پایین آمده است. پس از مشخص شدن این موضوع طی تماسی با این شرکت قرار بر اصلاح موارد و اعلام نهایی تجهیزاتی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد و قیمت آنها می شود که این بار مجدد قیمت شرکت «گ – آ» به حدود 180 میلیون تومان می رسد. این در حالی است که شرکت دیگر همچنان با همان حدود قیمتی که از ابتدا اعلام کرده موفق به بستن قرارداد لوله گشی گاز با بلوک B4 می شود.

از تهمت رشوه به مدیر عامل تا اتهام تقلب در مناقصه    

اما ماجرا با عقد قرار داد با شرکت دیگر ختم نمی شود چون نماینده شرکت «گ – آ» کار را از طریق درگیرهای لفظی در فضای مجازی و صحبت های تلفنی ادامه می دهد و حتی مدیر عامل بلوک را با اتهاماتی نظیر «جا به جایی اموال بلوک، برگزاری مناقصه با تقلب و دروغ و رابطه و درخواست رشوه 10 میلیونی» مواجه می کند که خود همین قضیه نشان دهنده فضای غیر اخلاقی رایج در این موارد است. تصویر یکی از پیامهای تلگرامی پیمانکار در متن خبر آمده است.  

به هر روی قرارداد لوله کشی گاز بلوک B4 با 5 میلیون تخفیف اخذ شده با رقم 165 میلیون بسته می شود و تا لحظه تنظیم این مطلب بیش از 80 درصد کار اجرایی آن نیز به پایان رسیده است. اما چیزی که در این میان مایه تأسف است رفتارهای پیمانکاران قانونی و مورد تأیید نهادهای دولتی است که برای بستن قرادادهای خود به انواع و اقسام راهکارها دست می زنند که همین مسئله لزوم توجه بیشتر دست اندرکاران بلوکها را برای مواجهه کاری و عقد قراراداد با پیمانکاران گوشزد می کند.  

منتشر شده در شنبه 7 مرداد 1396       کد خبر : 6824
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح