6 اقدام پیشگیرانه در بلوکهای اکباتان برای مقابله با زلزله

6 اقدام پیشگیرانه در بلوکهای اکباتان برای مقابله با زلزله

لرزش های اخیر شهر تهران قطعا هشداری است برای انجام اقدامات پیشگیرانه که می تواند به راحتی هر چه تمامتر صورت گرفته و نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، شهرک اکباتان یک شهر عمودی است که در یک محدوده حدودا 6 کیلومتر مربعی جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده است. به همین دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه توسط مدیریت بلوکها در مقابله با بلایای طبیعی بدون تردید امری ضروری است که امیدواریم بیش از پیش مورد توجه واقع شود. در ادامه 6 مورد از مهمترین نکات موجود در بحث پیشگیری برای کاهش تلفات احتمالی در بلوکهای اکباتان درج شده است.     

تأمین برق اضطراری برای بلوک

در صورت بروز زلزله احتمالی مشخص نیست که برق شهر تا چه مدت قطع باشد. در این خصوص با تهیه و استفاده از ژنراتورهای برق حداقل می توان انرژی برق را برای مصارف اضطراری در بلوک تأمین کرد. ژنراتورها با استفاده از سوخت های مایع همچون گازوییل کار می کنند که با یک ذخیره سازی مناسب این مشکل نیز برطرف خواهد شد.    

نصب دستگاه «شیر حساس» برای لوله کشی گاز

لوله کشی های گاز در برخی بلوکهای اکباتان در حال حاضر از قابلیتی بهره منده هستند با عنوان «شیر حساس به زلزله». این توانمندی در هنگام بروز زلزله با قدرتی بیش از 5 ریشتر به صورت اتوماتیک جریان گاز در بلوک را قطع می کند که خود این مسئله در بروز حوادث بعدی بسیار موثر خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که وسائل گرمایشی در آپارتمانها هم حتما باید به سیستم «ترموکوپل» یا «بندآور» مجهز باشند تا در داخل واحدها شاهد بروز حادثه نباشیم.

باز کردن راه پله های فرار  

متأسفانه پله های فرار در برخی بلوکهای اکباتان عملا تغییر کاربری پیدا کرده است و به محلی برای قرار گرفتن اجناس اضافی تبدیل شده. مدیریت بلوکها باید ضمن حساسیت به این موضوع و حتی پیگیری از طریق مراجع قانونی، امکان استفاده از پله های فرار را در مواقع حساس برای ساکنین فراهم کنند. دیگر همگان به خوبی واقفند که در هنگام بروز زلزله احتمالی استفاده از آسانسور به هیچوجه ایمنی لازم را نخواهد داشت.       

توجه به ایمن سازی آسانسورها

بحث آسانسورها در بسیاری از بلوکهای اکباتان تبدیل به یک موضوع پیچیده شده است. از یک سو بسیاری از ورودی ها در بلوکها نیازمند تعمیرات اساسی و یا حتی جایگزینی آسانسورهای جدید با نمونه های قدیمی ها هستند و از سوی دیگر در برخی بلوکها آسانسورهای جدید نصب شده اما بعد از چند سال هنوز امکان دریافت گواهی های استانداردِ واجد شرایط را پیدا نکرده اند که همین موضوع بر ابهامات موجود یعنی میزان ایمنی آسانسورهای جدید افزوده است.

ذخیره سازی آب

ذخیره سازی آب برای مصارف ضروری نیز همچون برق اضطراری می تواند در دستور کار مدیریت بلوکها قرار گیرد.

نصب جعبه آتش نشانی در ورودی ها

برای جلوگیری از هرگونه رخداد احتمالی، نصب جعبه های آتش نشانی در ورودی بلوکها به شدت توصیه می شود. البته بسیاری از بلوکها در حال حاضر از این قابلیت بهره منده هستند اما همچنان هستند ورودی هایی که هنوز به این ادوات مجهز نشده اند و طبعا در هنگام ضرورت بسیار می تواند راهگشای افراد حادثه دیده باشد.   

منتشر شده در چهارشنبه 6 دي 1396       کد خبر : 7490
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح