نقدی بر نماد «مردان آتش» در شهرک اکباتان

نقدی بر نماد «مردان آتش» در شهرک اکباتان

پس از بروز فاجعه دلخراش پلاسکو، نمادی از مردان جان بر کف آتش نشانی در شمالی ترین نقطه موجود در شهرک اکباتان یعنی انتهای پارک نرگس چسبیده به اتوبان شیخ فضل ا... نوری نصب گردید.

به گزارش سایت خبری اکباتان، تقریبا در سالگرد این حادثه درد آور پلاسکو قرار داریم و به همین مناسبت شاید بد نباشد شنیدن نقدهای برخی ساکنین نسبت به نماد احداث شده که یادبودی از فدارکاری های صورت گرفته است. البته این نقدها از همان روزهای اول کم و بیش به گوش می رسید اما شرایط یکسال پیش به سبب صدمات روحی وارده به کلیت جامعه مناسب طرح این نقدها نبود اما امروز مجال بیشتری برای شنیدن وجود دارد.  

رنگی که مشخص نیست از کجا آمده؟

لباس هر سازمان یا مجموعه بیانگر شخصیت سازمانی آن می باشد. بر همین اساس دقیقا مشخص نیست با توجه به اینکه رنگ لباس آتش نشانی در ایران در طیف رنگهای زرد، کرم و قهوه ای می باشد و حتی در مواردی از رنگ مشکی هم استفاده می شود، علت استفاده تام و تمام از رنگ قرمز دقیقا مشخص نیست!؟

البته در این مورد اگر رنگ خودروهای آتش نشانی لحاط شده باشد مسئله تا حدودی صدق می کند اما استفاده از رنگ تمام قرمز آنهم بدون درج هیچ نماد و نشانه جانبی بر روی آن، تا حدود بسیاری با آنچه که در واقعیت وجود دارد متفاوت است.

بد سلیقگی در زاویه موجود

اگر کمی به زاویه قرار گرفتن این نماد در جنب اتوبان شیخ فضل ا...  توجه شود کاملا مشخص است که از هر 2 سمت اتوبان دید مناسبی برای رویت آن در نظر گرفته نشده چون از سمت غرب به شرق به سبب قرار گرفتن «دست» در مقابل چهره فرد به اصطلاح آتش نشان، دقیقا معلوم نیست مجسمه پلاستیکی چیست و چه منظوری را مدنظر دارد.

اما از سمت شرق به غرب نیز وضعیت چندان بهتر نیست چون چهره ای که تقریبا بصورت نیم رخ ساخته و پرداخته شده و باز هم تا حدودی تصویری که در نگاه اول در ذهن بیننده ثبت می شود نامفهوم به نظر می رسد و باید دقت زیاد به خرج داد تا متوجه شد این نماد یک آتش نشان است.  

شاید اگر زاویه دیگر یا شکل ایستادن بهتری برای آن در نظر گرفته می شد، القای مفهوم به راحتی بیشتر صورت می گرفت.

فقدان وجود توضیح یا نوشته  

معمولا رسم بر این است که در کنار مجسمه ها و نمادها نوشته ای نصب می شود تا توضیحات کاملتری از هدف و مضامین مورد نظر به مخاطب منتقل شود. این مورد در شرایطی که طی سالهای اخیر حتی تابلوهای تبلیغاتی هم اهمیت وجود مکتوبات را در کنار گرافیک های تصویری از یاد نمی برند، کمی قابل تعمق است.

در همین زمینه شاید بد نباشد به مواردی همچون زمان ساخت، دلیل و حتی پر رنگ نمودن نقش مردان فداکار در جامعه اشاره و از انجام سردستی برخی امور پرهیز کرد. 

منتشر شده در دوشنبه 23 بهمن 1396       کد خبر : 7663
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح