رنگ آمیزی نمای بلوکها و نظریه «جزیره حرارتی»

رنگ آمیزی نمای بلوکها و نظریه «جزیره حرارتی»

طی هفته ها و ماههای گذشته صحبت هایی از رنگ آمیزی نمای ظاهری برخی بلوکها بالاخص در فاز 1 شنیده می شود. با توجه به اهمیت موضوع سوابق بررسی و مطالعاتی این ایده به اختصار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که در ادامه آمده است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، رنگ آمیزی نمای بیرونی بلوکها صحبتی نیست که امروز و دیروز مطرح شده باشد و بنا به توضیحات ارائه شده از طرف برخی قدیمی های شهرک اکباتان از اواخر دهه هفتاد شمسی مدیران برخی بلوکها به جد پیگیر این موضوع بودند که در نهایت و بنا به محاسبات و پیش بینی های صورت گرفته همگی از انجام این کار منصرف شده اند.

چرا عده ای به دنبال رنگ آمیزی هستند؟

مدیریت اجرایی در بسیاری از بلوکهای اکباتان دقیقا همان مدلی است که در کل کشور پیاده سازی می شود. یعنی در عمل به جای بستر سازی، رفع مشکلات زیر ساختی و مسائلی از این قبیل بیشتر به مسائل روبنایی توجه می شود. در همین رابطه از حدود 20 سال پیش عده ای از بلوکها با این توجیه که نمای کلی اکباتان خسته کننده شده است و باید تغییراتی در آن رخ دهد ایده رنگ آمیزی را مطرح کردند و حتی برخی در دهه هشتاد شمسی به این فکر افتاده بودند که هر بلوکی به یک رنگ باشد تا تنوعی همچون «رنگین کمان» در اکباتان ایجاد شود. این دست تفکرات همیشه در حالی مطرح می شوند که اجزای اصلی شهرک اکباتان یعنی بلوکها همیشه از ایرادات ساختاری خیلی ساده رنج می برند.

مطالعات صورت گرفته توسط شرکت های خارجی

با توجه به اصرار و پیگیری هایی که مدیریت برخی بلوکها داشتند از اواخر دهه هشتاد شمسی در چند نوبت نمایندگان یک شرکت مالزیایی و 2 شرکت آلمانی کار مطالعه برای رنگ آمیزی نمای بلوکهای اکباتان را در دستور کار قرار دادند و پس از گذشت چندی هر 3 شرکت نظر منفی خود را بر اساس دلایل فنی، علمی و تکنیکی اعلام می کنند و طبعا در آن ایام با توجه به نظر منفی اعلام شده پروژه رنگ آمیزی فعلا منتفی می شود.

تغییر رنگ نما و نظریه «جزیره حرارتی»

مهمترین دلیلی که کارشناسان خارجی ایده تغییر رنگ نمای بلوکها را مشکل ساز اعلام کردند بحث آب و هوا و البته حرارت بود. این افراد رنگ سفید را به عنوان یک رنگ آزمایشی برای نمای یکی از بلوکها در نظر گرفتند و پس از انجام مطالعاتی متوجه شدند در صورت استفاده از این رنگ بر روی دیوارهای بلوک، دیوارها عملا حکم «بازتابندگی» پیدا می کنند و به این ترتیب نور خورشید در روز با انعکاس بیشتری به محیط اطراف تابانده می شود.

بر همین اساس آنها به این نتیجه رسیدند که استفاده از برخی رنگها در نمای بلوکها می توانند دمای محیط را افزایش دهند و ضمن انتقال گرما به بلوکهای همسایه، آسیب دیدگی فضای سبز بلوکها را نیز به همراه داشته باشند. بر اساس روایتی که توسط یکی از ساکنین اکباتان و از قول این کارشناسان به خبرنگار 4 اکباتان اعلام شده است، این کارشناسان معتقد بودند که یک سری رنگها می تواند شهرک اکباتان را به یک «جزیره حرارتی» تبدیل کند که قطعا تأثیرات منفی بسزایی را نه تنها در محدوده بلکه در غرب شهر تهران ایجاد نماید.

چاره کار چیست؟

اما آیا در این رابطه هیچ راه حلی وجود ندارد؟ پاسخ قطعا منفی است چون پای هنر معماری را در اینگونه موارد می توان به میان کشید.

امروز یک سرای از طراحان و معماران معتقدند که آهن، بتن و ... در ظاهر خشن هستند اما بازهم از لحاظ فنی بهتر است شکل ظاهری آنها تا حد امکان حفظ شود و به جای استفاده از پوشش هایی که تأثیرات نامشخصی بر محیط اطراف دارد بهتر است از فن «نورپردازی» برای زیبایی و آراستگی بیشتر بهره مند شد.

برای بلوکهای اکباتان هم می توان همین نسخه را در نظر گرفت و به جای صرفه هزینه بسیار برای رنگ آمیزی که در عمل نتایج بعضا منفی به همراه دارد می توان به سبکهای گوناگون نورپردازی روی آورد. فراموش نکنیم که اصولا «نور» در فضای بیرونی بلوکهای اکباتان نه جنبه روشنایی دارد و نه به زیبایی نما کمک چندانی می کند. بر همین اساس می توان با تکیه بر طراحان خبره هم می توان مشکل نور را در کل اکباتان برطرف کرد و هم برای یکنواختی و تکرای بودن نمای بلوکها تمهید مناسبی در نظر گرفت.

بتون، هویت اکباتان است

یکی از مهمترین شاخصه های شناخت از شهرک اکباتان، استحکام آپارتمانهای آن می باشد و بی تردید رنگ خاکستری بتن در تبیین هر چه بیشتر این مفهوم نقش مهمی را ایفا می کند. امروز رنگ خاکستری بدون تردید نماد اکباتان است آنهم در شرایطی که طی سالهای گذشته و با توجه به ساخت و سازهای خارج از ضابطه، شهر تهران عملا از وجود نماد برای محلات خود خالی شده است.

با تکیه بر موارد بیان شده به نظر می رسد تغییر نمای ظاهری بلوکها حتی بر هویت اکباتان ها هم تأثیر گذار باشد که قطعا این مسئله مطلوب هیچیک از اهالی دلسوز این شهرک نمی باشد. 

منتشر شده در شنبه 5 اسفند 1396       کد خبر : 7691
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح