شکوفایی استعداد هنری خانم اکباتانی در سن 78 سالگی

شکوفایی استعداد هنری خانم اکباتانی در سن 78 سالگی

همانطور که آمارهای رسمی و در کنار آن شواهد موجود در شهرک اکباتان گویا هستند، گروه افراد مسن یا «سالمندان» درصد قابل توجهی از ساکنین را تشکیل می دهند اما در کمال تعجب دغدغه گذران ایام فراغت برای این عده تاکنون «اصلا» مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، اما در کنار ضعف مفرط موجود در برنامه ریزی برای جمعیت مسن اکباتان همیشه هستند افرادی که خلاقانه نه تنها شرایط را برای خود تغییر می دهند بلکه الگویی می شوند برای بقیه که به همین دلیل باید رفتارهای آنها مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد.

خانم الهه چناری که در حال حاضر دهه هشتم زندگی خود را سپری می کند سالیانی است که در اکباتان سکونت دارد و چند سالی می شود که به سبب فوت همسر و مهاجرت تنها فرزندش به آنسوی مرزها تنها زندگی می کند. اما این تنهایی هیچگاه منجر به از دست رفتن روحیه قوی و پشتکار مثال زدنی وی نشده تا جاییکه نامبرده از حدود سه سال پیش یعنی در سن 75 سالگی فرآیند یادگیری هنر نقاشی را آغاز کرده و در تمام این مدت بصورت مرتب در جلسات آموزشی خود حاضر می شود. او در زمان سپری شده توانسته در رشته های طراحی، مداد رنگ و رنگ روغن مهارت های قابل توجهی را کسب کند.

مهران یوسفی مدرس نقاشی خانم چناری در خصوص روحیه وی در بحث فراگیری هنر نقاشی می گوید: «واقعیت این است که ایشان کار را بسیار جدی گرفته است و هر هفته منظم و سر وقت در کلاسهای خود شرکت می کند آنهم در شرایطی که برای راه رفتن حتما باید از عصا استفاده کند. وی هر کسی را هم که تو سن و سال خودشان می بینن، تشویق می کنند که بیایند و نقاشی را فرا بگیرند».

الهه چناری تاکنون در 2 عنوان نمایشگاه گروهی در کنار سایر هنرجویان آموزشگاه هنرهای تجسمی ققنوس شرکت کرده و این موضوع به عبارت ساده تر یعنی اینکه وی پا به پای بقیه افرادی که از نظر سنی از ایشان کوچک تر بودند تلاش کرده و آثار خود را برای نمایش عمومی آماده کرده که از همین روی تنها باید به یک کلمه بسنده کرد، «احسنت».

اما سوالی که در اینجا امکان طرح آن وجود دارد اینکه، مورد ذکر شده می تواند استثناء باشد یا امکان تعمیم آن به سایر افراد مسن نیز وجود دارد؟ جین کوهن استاد روان شناسی سنین پیری در دانشگاه جورج واشنگتن، تحقیقات زیادی در زمینه شکوفایی استعداد و خلاقیت افراد مسن انجام داده است. وی می گوید: یکی از دلایل شکوفایی قوای ذهنی از این جهت می تواند باشد که آنان دیگری پایبند و وابسته به نیازها و مطالبات سخت دوران میان سالی نیستند. در این سنین آزادی ها و فراغت هایی وجود دارد که باید در راهی به کار انداخته شود.»

تحقیقات همچنین نشان داده اند هنگامی که شخص سالخورده مسیر خود را در راه به کارگیری استعدادها و خلاقیت پیدا می کند، معمولا در مقابل مشکلاتی نظیر تقلیل سلامتی، موانع مادی و یا افسردگی مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.

منتشر شده در شنبه 18 فروردين 1397       کد خبر : 7795
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح