سایت شهرداری اکباتان و آپادانا را «محله» می شناسد

سایت شهرداری اکباتان و آپادانا را «محله» می شناسد

شهرک اکباتان در ظاهر مختصات یک شهرک را دارا نمی باشد چون بنا به تدابیری که در گذشته صورت گرفته امروز دور تا دور آن محصور نیست و یا به سبب کشیدن شدن اتوبان عملا به دو پاره تقسیم شده است. اما با تمام این رویدادها به دلیل ایجاد زیر ساخت های بسیار موثر در زمان احداث، همچنان هویت آن زنده است به حدی که تغییرات شهرسازی هم نتوانسته دایره فرهنگی موجود را شکاف دهد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، طی سالهای اخیر همیشه اختلاف نظر بین شهرداری و ساکنین و نمایندگان آنها بر سر تعریف اکباتان وجود داشته است. از یک سو شهرداری اصرار بر محله بودن اکباتان دارد و از طرفی ساکنین بنا بر مولفه های موجود که به بخشی از آنها اشاره شد خواهان جدی قرار گرفتن پیشوند شهرک در کنار عنوان اکباتان هستند. این موضوع تا جایی پیش رفته است که حتی در پاره ای مواقع که عبارت «محله شهرک اکباتان» هم از طرف برخی مورد استفاده قرار می گیرد بازهم با برخی اعتراض ها همراه می شود.     

اما در تازه ترین پرده از این ماجرا در صفحه اصلی پرتال اطلاع رسانی شهرداری ناحیه 6 و در بخشی که مربوط به معرفی محدوده های تحت پوشش این ارگان شهری می باشد همراه با نام اکباتان کلمه محله آمده که تقریبا اولین باری است که اکباتان اینچنین واضح، رسمی و مکتوب «محله» خطاب شده است. البته در این سایت محله قلمداد شدن تنها مختص به اکباتان نبوده و آپادانا نیز که حتی از جنبه مختصات شهری یعنی محصور بودن، عملا تعریف شهرک بودن را همراه دارد، باز هم محله نام گرفته و نکته جالب اینکه هیچ اشاره ای به وجود شهرک شهید فکوری چه در قالب شهرک و چه محله صورت نگرفته است.

بر همین اساس اینکه شهرداری امروز چه تعریفی را بیشتر می پسندد به خود آنها واگذاری می کنیم اما این توقع از تشکلهای بومی اکباتان همچون شورایاری و هیئت مدیره مرکزی غیر منطقی نخواهد بود که به سبب هزینه های بسیار صورت گرفته توسط ساکنین در طی بیش از 3 دهه گذشته، از هویت اکباتان دفاع نماید. فراموش نکنیم که در تمام سالهای پس از ساخت شهرک اکباتان این مردم بوده اند که با هزینه ای شاید بالغ بر صدها میلیارد تومان فضای سبز بلوکهای خود را حفظ کرده اند تا هویت یکپارچه اکباتان حفظ شود و بازهم یادمان باشد که اگر نگهداری این فضای سبز بر عهده ارگان های دولتی و شهری قرار می گرفت احتمالا همانند سرنوشت بسیاری از باغهای تهران در کنار در هر یک از بلوکها یک برج چند طبقه نیز ساخته می شد.

شاید وقت آن رسیده باشد که شهرداری از تعاریف دلخواه خود قدری دست بکشد و واقعیت را آنگونه که هست بپذیرد. واقعیتی که هویت موجود یک محدوده ی جغرافیایی حدودا 6 کیلومتر مربعی آنهم با نزدیک شدن به چهلمین سالگرد احداث آن می باشد.

منتشر شده در سه شنبه 8 خرداد 1397       کد خبر : 7985
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح