تقویم تاریخ، شروع عملیات فتح «بصره» در جنگ ایران و عراق (1361)

تقویم تاریخ، شروع عملیات فتح «بصره» در جنگ ایران و عراق (1361)

سایت خبری اکباتان - پس از عملیات بیت‌‏المقدس و عقب راندن دشمن از قسمت وسیعی از خاك ایران و نیز آزاد سازی خرمشهر، قرار بر این شد كه عملیاتی برون مرزی طرح ریزی و به اجرا درآید.

بر همین اساس عملیات رمضان از 22 تیر تا 8 مرداد 61 در پنج مرحله رخ داد که بنا به نظر برخی کارشناسان نظامی یکی از بزرگترین عملیات‌های زرهی زمینی پس از جنگ جهانی دوم به‌ شمار می‌رود. عملیات رمضان در شب ۲۱ رمضان با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی در منطقه عملیاتی شلمچه و شرق بصره آغاز شد.

جمهوری اسلامی در عملیات رمضان به اهداف از پیش تعیین شده خود یعنی فتح بصره دست نیافت، ولی با انجام این عملیات و ورود به خاک دشمن نشان داد که در دستیابی به حقوق خود مصمم است. علاوه بر این، در پی این عملیات مسئولان جمهوری اسلامی متوجه شدند که برخلاف گذشته با شرایط کاملاً جدیدی در جنگ مواجه شده‌اند. بر همین اساس باید استراتژی جدیدی تدوین می‌شد، اما در این خصوص دو دیدگاه متفاوت بروز کرد. عده‌ای کسب یک پیروزی بزرگ را برای پایان دادن به جنگ کافی می‌دانستند و عده‌ای دیگر به تلاش همه جانبه برای نیل به پیروزی نهایی معتقد بودند.

در عملیات رمضان بخش بزرگی از ارتش عراق از جمله لشکر 9 زرهی متلاشی شد. در این عملیات 6400 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و 1315 نفر دیگر به اسارت نیروهای دلاور ایران درآمدند. همچنین، 1077 دستگاه تانک و نفربر عراق منهدم شد.

سایر رخدادهای تاریخی امروز:

بازداشت‌ امام‌ خمینی (ره‌) در پادگان‌ عشرت‌ آباد (1342 شمسی)

احمدشاه به استاروسلسكی رئیس كل قزاقخانه درجه سرداری داد و او را مأمور نمود تا گیلان و مازندران را از تصرف جنگلی‌ها خارج سازد (1299 شمسی)

منتشر شده در شنبه 23 تير 1397       کد خبر : 8101
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح