تقویم تاریخ – کیفرخواست مدعی العموم نظامی برای دکتر مصدق صادر شد (1332 شمسی)

تقویم تاریخ – کیفرخواست مدعی العموم نظامی برای دکتر مصدق صادر شد (1332 شمسی)

سایت خبری اکباتان – مدعي العموم نظامي در دستگاه قضايي ارتش در این روز براي مجازات دكتر محمد مصدق کيفرخواست صادر و دو روز بعد اعلاميه مربوط به آن در روزنامه های تهران منتشر شد. طبق اين كيفرخواست، براي دكتر مصدق كه همچنان خود را نخست وزير قانوني ملت و دستگاه قضايي ارتش را جزيي از دولت كودتا مي دانست مجازات اعدام درخواست شده بود. اتهام او اقدام به حذف سلطنت اعلام شده بود.

از دكتر مصدق كه بعدا به سه سال زندان محكوم شد تنها پنج جلسه بازپرسي به عمل آمده بود. برخي نوشته ها حکايت از آن دارد که همان زمان، عوامل انگلستان از جمله شاپور ريپورتر گفته بودند که نگران كيفرخواست نباشيد، دکتر مصدق به بيش از سه سال زندان محکوم نخواهد شد (مفهوم اين اظهارات اين بود که دولت انگلستان که در آن زمان هنوز يک قدرت جهانی بشمار مي رفت به اين حد مجازات راضي بود.) دکتر مصدق با رهبري جنبش ملي کردن نفت ايران پايه هاي استعمار چند صد ساله لندن را در همه قاره ها سست و لرزان ساخته بود. با اين كه از سقوط نظام سلطنتي ايران حدود چهار دهه گذشته است، هنوز اقدام جدي به ابطال راي محکمه نظامي دولت 28 امرداد و اعاده حيثيت از دکتر مصدق بعمل نيامده است.

باوجود اينكه مسئله نفت بيشتر وقت مصدق را گرفته بود، وي در طول زمامداري اش براي دمكراسي كردن ايران و آشنا ساختن ايرانيان به حقوق خود و آزادي هاي مدني از جمله انتشار روزنامه و ايجاد حزب و برگزار كردن اجتماعات تلاش بسيار كرده بود.

سایر رخدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

برپايه محاسبات تقويمي ايرانيان موفق شدند كه پولاد (آهن آبديده) بسازند كه اختراع آن به نام ايران در تاريخ عمومي صنعت ثبت شده است (500 میلادی)

با ترجمه «مارچيليو في چينو» ایتالیایی از نوشته هاي افلاطون فيلسوف يونان باستان و انتشار آنها، اروپا وارد عصر روشنگري شد (1469 میلادی)

منتشر شده در چهارشنبه 11 مهر 1397       کد خبر : 8349
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح