مکانیزم تأثیر کاهش قیمت دلار بر روی بازار مسکن اکباتان

مکانیزم تأثیر کاهش قیمت دلار بر روی بازار مسکن اکباتان  

«شرایطی که امروز ما در بازار معاملات شهرک اکباتان به وضوح لمس می کنیم این است که دیگر هر کسی به راحتی «ریسک» خرید ملک را به جان نمی خرد.»

به گزارش سایت خبری اکباتان، عقیل فردی مدیر شعبات مسکن «ارتباط» که در حال حاضر مهمترین بازیگر عرصه مسکن در اکباتان (به سبب وجود بیشترین تعداد معامله) محسوب می شود با بیان مطلب فوق افزود: بازار کاهش قیمت دلار تأثیر خود را بر روی بازار مسکن اکباتان گذاشته است البته باید بگویم که شاید انتظار عمومی ساکنین محدوده بر کاهش سریع قیمتها استوار باشد که هنوز به آن شکل خود را نشان نداده اما شرایطی که امروز ما در بازار معاملات اکباتان به وضوح لمس می کنیم این است که دیگر هر کسی به راحتی «ریسک» خرید ملک را به جان نمی خرد.

وی در توضیح اینکه آیا تنها کاهش ریسک خرید می تواند برای مصرف کننده واقعی مسکن نقطه امیدواری تلقی شود هم اذعان کرد: خیلی واضح و خلاصه بگویم که تا چند هفته پیش اگر قرار جلسه معامله منعقد می شد فروشنده ها «اما» و «اگر» هایی برای عدم حضور خود پای میز معامله می آوردند و حالا خریداران دیگر به راحتی حضور پیدا نمی کنند و استدلالشان هم این است که «دست نگهداریم تا ببینیم چه می شود». این استدلال خریداران قطعا نشانه ی مهمی از این موضوع است که بازار آپارتمانهای اکباتان طی هفته های آتی فعل و انفعالات جدیدی را تجربه خواهد کرد.

فردی همچنین در پاسخ به این پرسش که بالاخره قیمتها پایین می آیند یا نه هم گفت: اگر ثبات روند نزولی قیمت ارز ثابت باشد و کارگزاران اقتصادی کشور مثل بانک مرکزی بخواهند روند موجود را حفظ کنند بطور قطع و یقین قیمتها کاهش پیدا خواهد کرد. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که تعداد قابل توجهی از افرادی که طی ماههای اخیر در بازار املاک و حتی شهرک اکباتان ملک خریده اند، برای استفاده شخصی نبوده بلکه برای سرمایه گذاری به این کار مبادرت ورزیده اند و افراد سرمایه اگر ببینند زمان بیش از حد معمول گذشته و قیمت ملک بالا نمی رود بلافاصله پول خود را از بازار مسکن خارج می کنند. کاراکتر یا شخصیت فرد سرمایه گذار عاشق بازی کردن با پول است و هیچیگاه انتظار زیاد برای بالا رفتن قیمت را نمی تواند تحمل کند.    

مدیر مسکن ارتباط در ادامه و در واکنش به پیش بینی خود از آینده هم اینچنین پاسخ داد: باید بپذیریم که امروز برای کشور ما اولویت اول مسائل اقتصادی داخل است. روابط بین الملل و حتی چالش های موجود با رئیس جمهور غیر عادی آمریکا چندان برای ما اهمیت درجه اول ندارند اما عدم ثبات قیمت ارز که باعث متوقف شدن تجارت مملکت شده است قطعا موضوع بسیار مهمی است. در شرایطی فعلی تولید کننده واقعا نمی داند باید مواد اولیه بخرد یا نه؟ اجناس تولید شده اش را بفروشد یا نه؟ پس به دلیل خروج از این شرایط قیمت دلار باید بر روی یک عددی ثابت شود تا از این وضعیت خارج شویم. فعلا روی آن عدد مورد نظر بین کارشناسان اقتصادی اختلاف نظر و تردید وجود دارد اما موضوعی که کاملا نسبت به وقوع آن خوشبین هستم این است که از وضعیت رکود خارج و بازار های مالی به ثبات خواهند رسید.

فردی در پایان نقدی هم بر تحلیل موجود در فضای مجازی که ترمز پایین آمدن قیمت دلار را بانک مرکزی کشید، ارائه و افزود: احساس را باید کنار بگذاریم. پایین آمدن قیمت دلار تحت هیچ شرایطی نمی توانست با آن شدت ادامه پیدا کند. خواسته آنهایی که توقع داشتند کاهش قیمت دلار بدون انقطاع همچنان تداوم داشته باشد دقیقا مثل این می ماند که توقع داشته باشیم یک نفر یکدفعه از آب خیلی سرد بپرد داخل آب بسیار گرم. خوب معلوم است که یکدفعه نشدنی است اما آرام آرام قیمت کاهش پیدا خواهد کرد تا حدی که به نظر کارشناسان اقتصادی نقطه مناسبی برای قیمت دلار است. حالا این نقطه شاید 8 هزار تومان باشد یا عددی بین 8 تا 12 هزار تومان.

منتشر شده در يكشنبه 15 مهر 1397       کد خبر : 8353
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح