تقویم تاریخ- تحقير شاه در واشنگتن/ افسران در پی خرید سوغاتی (1356 شمسی)

تقویم تاریخ- تحقير شاه در واشنگتن/ افسران در پی خرید سوغاتی (1356 شمسی)

سایت خبری اکباتان – دو ديدار از ديدارهاي متعدد محمدرضاشاه پهلوي از آمريكا در آبان ماه و به فاصله 28 سال ازهم آغاز شده بود. يكي از اين دو سفر در سال 1328 و ديگري در 1356 شروع شده بود.  

آخرين ديدار شاه سابق به عنوان رئيس كشور ايران از آمريكا در آبان 1356 آغاز شد كه ضمن آن در واشنگتن با تظاهرات دامنه دار مخالفان ايراني اش رو به رو، شديدا تحقير شد و وجهه خودرا نزد دولتهاي غرب از دست داد كه در تضعيف روحيه اش نقش موثر داشت. شاه از واشنگتن به پاريس رفت كه در آنجا هم با چنين تظاهراتي كه وسعت آن قبلا سابقه نداشت رو به رو شد. تظاهرات ضد شاه ازآن پس، در برون مرز و درون مرز تا 14 ماه بعد كه ايران را براي هميشه ترك گفت ادامه يافت.  

در آبان 1356 به شاه گفته بودند که به مصلحت او نيست به آمريکا و اروپا برود که گوش نکرده بود. مقامات مربوط که چنين ديدند از عوامل خود در آمريکا خواستند که با تهيه بليت سفر هوايي، ايرانيان هوادار سلطنت را از اکناف آمريکا براي جمع شدن مقابل کاخ سفيد و کف زدن براي شاه به واشنگتن بفرستند و همچنين شماري از افسران را [به صورت مسافر معمولي] با زن و فرزند از تهران به واشنگتن فرستادند تا کنار کاخ سفيد به جمع هواداران شاه به پيوندند و در صورت تظاهرات ضد شاه، با مخالفان درگير شوند تا ثابت شود که شاه چند برابر مخالفان، هوادار دارد. ولي اين هواداران به محض مشاهده انبوه دانشجويان مخالف دست به فرار زدند و به فروشگاهها رفتند و به خريد کردن سوغاتي پرداختند!

پليس واشنگتن با تظاهرکنندگان ضد سلطنت که سنگ پراني هم مي کردند با شليک گاز اشک آور مقابله کرد و دود حاصل از اين گاز به چشم شاه که در کنار کارتر ايستاده بود تا به اظهارات تشريفاتي او در مراسم استقبال پاسخ دهد فرو رفت و اشک اورا در آورد که دستمال بر چشم گرفت، و عکس او به همين صورت در رسانه هاي آمريکا انتشار يافت، سکه آريامهر بودن اورا شکست و تحقير شد

سایر رخدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

پایان خشکسالي سه ساله ايران در دوره ساسانی (467 میلادی)

انحلال مجلس شوراي ملي در جريان جنگ جهاني اول (1294 شمسی)

منتشر شده در پنجشنبه 24 آبان 1397       کد خبر : 8465
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح