فروشگاه رفاه آزادی بعد از 2 دهه باید می رفت!؟

فروشگاه رفاه آزادی بعد از 2 دهه باید می رفت!؟

بالاخره بعد از چند نوبت اعلام و تکذیب، عمر فروشگاه رفاه شعبه جاده مخصوص (نرسیده به شهرک اکباتان) پس از طی حدود 2 دهه به سر آمد و رسما فعالیت این برند در محل مذکور متوقف شد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، شهریور ماه امسال فروشگاه رفاه شعبه آزادی بنری را بر روی دیوارش نصب کرد مبنی بر اینکه از تاریخ اول مهر این شعبه به دلیل فروش ساختمان و انتقال آن به مکان جدید تعطیل می باشد. پس از این اتفاق و با توجه به اهمیت سوژه که فروشگاه رفاه آزادی بعد از این همه سال فعالیت تعطیل شده بود پوشش خبری تقریبا ساده ای نسبت به آن صورت گرفت که بازتاب قابل توجهی هم در فضای مجازی داشت.

پس از این رویداد در کمال تعجب در اواسط مهرماه نوشته ای جدید جایگزین نمونه قبلی شد که در آن آمده بود: «فروشگاه رفاه آزادی آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد» و حتی به نظر می رسید به صورت تعمدی در بالای این متن مکتوب تبلیغات قرعه کشی خودرویی فروشگاه رفاه هم نصب شده بود تا این پیام مخابره شود که روند گذشته همچنان تداوم دارد.

به هر صورت بعد از چند ماه اعلام و تکذیب چند روزی است که مجدد نوشته ای بر روی دیوار کناری این فروشگاه نصب شده و از انتقال این شعبه به خیابان قصرالدشت (پایین خیابان آزادی) اطلاع می دهد و البته نکته حائز اهمیت این است که این بار کرکره های فروشگاه نیز پایین می باشد و به نظر می رسد واقعا دیگر رفاه آزادی به پایان عمر خود رسیده است.

چرا رفاه باید می رفت؟

کوچ رفاه از خیابان مخصوص اتفاقی چندان غیر قابل پیش بینی نبود چون از روزی که «هایپرمی» با خدمات جانبی رنگارنگ خود در اکباتان کارش را آغاز کرد و موجی از تخفیف های مختلف را به راه انداخت بسیاری خبر از وجود یک رقابت پنهان در جذب مشتری میان این دو برند می دادند. اما این رقابت خیلی طول نکشید و نتیجه خیلی زود مشخص شد چون در یک پروسه تقریبا میان مدت 5 ساله فروشگاه زنجیره ای جدید رقیب سنتی و قدیمی خود را با جذب بیش از 10 هزار مشتری بالقوه در روز با مشکلی جدی مواجه ساخت.

برخی تلاش کردند رفاه بیاید اکباتان اما نشد

سال گذشته سال منتهی به پایان قرارداد 5 ساله هایپرمی با مگامال بود و به همین دلیل طبیعی بود که در این میان تحرکاتی از طرف عده ای انجام گیرد تا رفاه جایگزین هایپرمی شود. در این رابطه هیچگاه اظهار نظر رسمی از طرف مدیران ارشد رفاه صورت نگرفت اما برخی شدیدا به دنبال تحقق این مسئله بودند و بدون تعارف رایزنی ها در سطح بالایی پیگیری می شد چون از یک سو مدیران هایپرمی و مالکین مگامالی به اختلاف نظرهایی رسیده بودند و از سوی دیگر سفره حاضر و آماده پهن شده توسط هایپرمی برای جذب مخاطبان در اکباتان، بیمه، آپادانا و شهرک آزادی لقمه کوچکی نبود که به همین راحتی ها بشود فراموشش کرد. در این زمینه حتی کار به جایی رسید که وقتی خبرهایی در این خصوص در «4 اکباتان» منتشر می شد پیامهای مکتوب از راه می رسیدند که اصلا نسبت به شفاف سازی در این خصوص روی خوشی نداشتند!

استراتژی بازگشت به طبقه اصلی!؟

در بهبوهه ی تلاش برای تمدید یا عدم تمدید قرارداد هاپیرمی با مگامال یکی از مدیران ارشد اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای کشور در گفت و گو با خبرنگار 4 اکباتان به یک سری نکات مهم اشاره نمود. این مدیر باتجربه اذعان کرد که «در دهه 70 فروشگاه زنجیره ای رفاه برای رفع نیازهای قشر متوسط رو به پایین طراحی شد و حال آنکه نمونه ای شبیه به هایپرمی در دهه 90 قطعا برای پاسخگویی به خواسته های اقشار متوسط رو به بالا طراحی شده. با در نظر گرفتن این تفاوت مهم هیچگاه بستری برای رقابت این دو برند ایجاد نمی شود.»

آن روز این گفته ها مجالی برای انتشار پیدا نکرد اما امروز و با کوچ رفاه آزادی به خیابان قصرالدشت تقاطع خیابان هاشمی به نظر می رسد که آن صحبتها تا حدود زیادی محقق شده است و رفایی ها باید به دنبال جذب مشتری در محدوده های جدیدتری باشند. نکته پایانی در خصوص محل جدید رفاه شعبه آزادی این است که مکان در نظر گرفته شده سالها با عنوان «فروشگاه قدس» فعالیت داشته که قطعا نسلهای دهه های 40، 50 و حتی 60 خاطرات بسیاری از آن در ذهن دارند.

منتشر شده در شنبه 29 دي 1397       کد خبر : 8685
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح