تقویم تاریخ، افشاء نامه محرمانه اوباما به مدودف درباره ایران (2009 میلادی)

تقویم تاریخ، افشاء نامه محرمانه اوباما به مدودف درباره ایران (2009 میلادی)

سایت خبری اکباتان - نيويورك تايمز فاش کرد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا سه هفته پيش از آن (و ماه پس از آغاز حكومتش) در نامه محرمانه اي كه در مسكو به دميتري مدودف رئيس جمهور وقت روسيه تسليم شد از او خواست كه روسيه به ايران براي دستيابي به سلاحهاي دوربرد (موشک باليستيک قاره پيما) كمك نكند. خبر مذکور در حالی در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید که متن نامه فاش نشده بود.

بعدا از شنيده ها چنين برآمد كه «اوباما» به رئيس جمهور روسيه وعده داده بود كه اگر مسكو به مساعي آمريکا كمك كند و مانع از آن شود كه ايران موفق به دستيابي به سلاحهاي دوربُرد و استراتژيك (موشک باليستيک شود و يا اينكه تهران را متقاعد به قطع توليد اين گروه از جنگ افزارها كند وي از استقرار پايگاه ضد موشكي در لهستان و جمهوري چك [که از برنامه هاي دولت واشنگتن از زمان حکومت جورج بوش بوده] دست برخواهد داشت. اوباما اشاره کرده بود که اگر ايران داراي موشک باليستيک و سلاح هسته اي شود، دست به قدرت نمايي و مبارزطلبي خواهد زد و فراموش نکنيد که ايران باقيمانده يک امپراتوري بزرگ بوده و ايرانيان از انديشه احياء اين امپراتوري خارج نشده اند، مي خواهند قدرت شوند و ....  

پس از اين افشاگري، دولت روسيه وصول يك نامه محرمانه از «اوباما» را تاييد كرده ولي گفته بود كه به اين نامه پاسخ نداده است.

چندی پس از افشای این خبر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی ضمن تایید ارسال نامه مدودف نوشت: ما تایید می‌کنیم که اوباما نامه‌ای برای مدودف ارسال کرده است. او افزود: این نامه طیفی از موضوعات از جمله دفاع موشکی و چگونگی ارتباط آن با تهدید ایران را در بر می‌گیرد. روسیه از ابتدا با سپر دفاع موشکی که قرار است در لهستان و جمهوری چک مستقر شود مخالف بود.

سایر رخدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

تأسيس كميته امداد امام خميني (ره) (1357 شمسی)

حمله گارد بني صدر و منافقان به مردم (1359 شمسی)

منتشر شده در سه شنبه 14 اسفند 1397       کد خبر : 8860
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح