سیاست در آینه تاریخ معاصر/ اعلامیه آیت الله کاشانی در مورد جنگ خود با مصدق

سیاست در آینه تاریخ معاصر/ اعلامیه آیت الله کاشانی در مورد جنگ خود با مصدق

15 تیر 1381

آيت الله حاج سيدكاظم مرعشي معروف به «اخوان مرعشي» از علماي بزرگ حوزه علميه بر اثر بيماري در سن 83 سالگي دارفاني را در مشهد وداع گفت.

15 تیر 1373

فرحناز انامي عضو سازمان مجاهدين خلق كه در جريان قتل دو روحاني مسيحي ايراني به نام هاي ناتابوس ميكائيليان و مهدي ديباج در روز هشتم تیر ماه جاری نقش اصلي را بر عهده داشت، به هنگام خروج غيرمجاز از مرزهاي سيستان و بلوچستان دستگير شد.

15 تیر 1367

رونالد ريگان رئيس جمهور آمريكا گفت سرنگوني هواپيماي مسافري ايران ناوهاي آمريكا را ملزم به خروج از خليج فارس نخواهد كرد.

15 تیر 1367

مارگارت تاچر نخست وزير انگليس حمله آمريكا به هواپيماي مسافري جمهوري اسلامي را «حق دفاع از خود» خواند و از اين حق حمايت كرد. وي اين موضوع را يك بار پس از حمله آمريكا در همان روز و يك بار امروز اظهار كرد.

15 تیر 1366

اتومبيل متعلق به سفارت جمهوري اسلامي ايران در اسپانيا صبح امروز در يك عمليات تروريستي منفجر شد و محمد رئيسي دبير دوم سفارت ايران در مادريد و راننده وي مجروح شدند.

15 تیر 1362

يك فروند هواپيماي مسافري 747 خطوط هوايي جمهوري اسلامي ايران در حالي كه از شيراز عازم تهران بود با 390 مسافر و خدمه ربوده شده به كويت برده شد.

15 تیر 1361

با كشف 59 خانه تيمي توسط پاسداران كميته هاي انقلاب اسلامي خوزستان 150 تن از اعضاي سازمان مجاهدين خلق كه براي رژيم عراق اطلاعات جمع آوري مي كردند دستگير و مقادير زيادي سلاح از آنان به دست آمد.

15 تیر 1357

روزنامه هرالد تريبيون در گزارشي از روند معاملات تجاري در ايران و نقش دربار در اين معاملات نوشت «منبع اصلي فساد در ايران، دربار سلطنتي است.»

15 تیر 1356

ارتشبد نصيري رئيس ساواك در پاسخ به پيام 30 خرداد گذشته اسحاق رابين ـ نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي ـ اظهار اميداوري كرد روابط دو دولت در آينده از قوام بيشتري برخوردار گردد.

15 تیر 1356

دولت آمريكا از كنگره اين كشور خواست تا با فروش هفت فروند هواپيماي تجسسي مجهز به سيستم راداري موسوم به آواكس به ايران موافقت كند. تعدادي از سناتورهاي آمريكايي با فروش اين نوع هواپيماها به ايران مخالفند چون اين امر مستلزم اعزام صدها متخصص آمريكايي جديد به ايران است.

15 تیر 1354

امام موسي صدر طي سخناني در لبنان خبر تأسيس سازمان نظامي جنبش امل را اعلام كرد. اين سازمان كه واحد نظامي جنبش حركت المحرومين بود زير نظر شهيد مصطفي چمران اداره مي شد.

15 تیر 1350

محمدرضا پهلوي گفت دو حزب سياسي فعال در كشور يعني مليون و مردم جز اراده و خواسته من هدف ديگري را دنبال نمي كنند.

15 تیر 1342

تيمسار اسماعيل رياحي وزير كشاورزي ايران و همسرش به دعوت موشه دايان براي يك ديدار ۹ روزه از اسراييل وارد تل آويو شدند.

15 تیر 1342

طيب حاج رضايي رئيس ميادين ميوه و تره بار تهران به اتهام شركت در وقايع 15 خرداد در تهران دستگير و زنداني شد.

15 تیر 1340

مهندس مهدي بازرگان در يك گردهمايي نهضت آزادي گفت: «ما معتقديم كه حكومت را بايد جبهه ملي در دست گيرد و ما هم مانند يك عضو جبهه ملي از آنها پشتيباني خواهيم كرد.»

15 تیر 1337

محمدرضا پهلوي در محل سفارت ايران در واشنگتن با شماري از سرمايه داران و صاحبان صنايع و نمايندگان بانكهاي آمريكا ملاقات و درباره سرمايه گذاري در ايران با آنها سخن گفت.

15 تیر 1336

خسرو روزبه افسر سازمان نظامي حزب توده پس از مدتها اختفا مجروح و دستگير شد.

15 تیر 1332

آيت الله سيدابوالقاسم كاشاني در اعلاميه اي جنگ بين خود و دكتر مصدق را «جدال براي بقاي حقيقت اسلام و حفظ قانون اساسي و مشروطيت ايران» دانست و پيروزي را از آن «طرفداران اسلام و حكومت مشورتي بر پايه قرآن كريم و اصول قانون اساسي» پيش بيني كرد.

15 تیر 1328

حسين علاء، سفيركبير ايران در واشنگتن با جرج مك گي، معاون وزارت خارجة آمريكا ديدار و دربارة برنامه هفت ساله عمراني ايران و كمكهاي آمريكا در اين زمينه با وي گفت وگو كرد.

15 تیر 1322

هيأت وزيران با درخواست ارتش آمريكا مبني بر تخفيف بهاي تلگرافهاي سربازان آمريكايي موافقت كرد. پيش از اين، وزير پست و تلگراف و تلفن در 14 فروردين 1322 ضمن نامه اي به ارتش آمريكا اين درخواست را مخالف عرف بين المللي قلمداد كرده بود.

15 تیر 1320

دولت هندوستان در گزارشي محرمانه به وزير خارجه انگلستان مدعي شد عوامل نظامي آلمان نازي در ايران در صددند راه را براي تهاجم نيروهاي آلمان به ايران هموار سازند.

15 تیر 1303

روزنامه «قانون» ارگان اقليت مجلس شوراي ملي نوشت: ميرزاده عشقي به خاطر چاپ كاريكاتور «جان بول» انگليسي و حمله به سياستهاي استعماري بريتانيا به قتل رسيد.

15 تیر 1301

انگليسيها قواي تازه اي را در نواحي جنوبي كشور وارد كردند و خودسرانه اقدام به كشيدن خطوط تلگرافي براي خود نمودند.

15 تیر 1300

تصميم دولت انگليس به برچيدن «پليس جنوب» در ايران، نگراني نمايندگان مجلس آن كشور را برانگيخت. نمايندگان از عدم امنيت تجارت و منافع انگليس پس از برچيدن سازمان «پليس جنوب» و از سرنوشت اسلحه و مهمات اين سازمان كه در ايران باقي مي‌ماند ابراز نگراني كردند.

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

منتشر شده در جمعه 14 تير 1398       کد خبر : 9171
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح