فقط ۹ روز تا پایان مهلت ثبت نام در «سامانه املاک و اسکان» باقی‌ست!

اخطار به مالکان املاک و مستاجرین

بر اساس اعلام معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر­سازی، تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالکین و مستاجرین تا پایان مهر ماه 1400 مهلت دارند ملک خود در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

فقط ۹ روز مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان باقی‌ست

به گزارش سایت خبری تحلیلی 4 اکباتان بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تمام سرپرستان خانوارها و مالکان واحدهای مسکونی مکلفند، اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند.

عواقب عدم ثبت نام در سامانه املاک و اسکان توسط مالکان

به گفته محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر­سازی افرادی که در موعد مقرر اقدام به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان نکنند، مشمول جریمه های متعدد می‌شوند. جریمه این افراد، قطع یارانه و محروم شدن از برخی خدمات اجتماعی [بشرح زیر] خواهد بود.

  1. افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک
  2. تعویض پلاک خودرو
  3. فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی
  4. ارسال اسناد و مدارکی مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاريه و ابلاغیه
  5. ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت
  6. استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی

معاون وزیر راه و شهر­سازی اضافه کرد، کسانی که اطلاعات مالکیتی و سکونتی خود را نادرست، نیمه تمام یا به صورت پراکنده وارد سامانه کنند، مشمول جرایم 2 برابری می‌شوند.

چه کسانی نباید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟

به جز سرپرستان خانوار بقیه اعضای خانواده در صورتی که مالک ملکی نباشند مکلف به ثبت نام در سامانه املاک نیستند.

چه خانههایی مشمول مالیات می‌شوند؟

وزارت راه و شهر­سازی اعلام کرده است، در صورتی که هر خانواده دو واحد مسکونی داشته باشد که یک واحد مسکونی در محل اقامت و دیگری در شهر دیگر باشد، حتی اگر برای ماه ها خالی بماند مشمول مالیات نمی‌شود.

اما مالکان دارای بیش از دو واحد مسکونی، اگر ملک‌شان بیش از 4 ماه (120 روز) خالی از سکنه باشد مشمول مالیات بر خانه های خالی می‌شوند. مالکان برای نپرداختن مالیات یا باید آن را بفروشند یا به مستاجر اجاره دهند و در سامانه املاک با کد رهگیری ثبت کنند.

در نهایت به این نکته توجه فرمایید که سامانه کد یکتا مسکن (سامانه جامع املاک و اسکان) با هدف مدیریت و تنظیم بازار مسکن ایجاد شده و وزارت راه و شهر­سازی سعی دارد تا سودا گری را از این بازار حذف کند؛ زیرا نگهداری از خانه‌های خالی از سکنه مقرون به صرفه نمی‌باشد.

الهه خانزاده

منتشر شده در چهارشنبه 21 مهر 1400       کد خبر : 10203
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح