شهردار 6 ماهه سال 94 از تعصب و علاقه به اکباتان می گوید

شهردار 6 ماهه سال 94 از تعصب و علاقه به اکباتان می گوید

اول مهر سال 94 بعد از 6 سال و اندی حضور در ساختمان میدان بسیج اکباتان، رخت بر بست و به ساختمان شهرداری منطقه 21 در تهرانسر رفت. جالب اینکه دو هفته آخر هم معاونت اجتماعی منطقه 21 بود و  هم سرپرست ناحیه 6. شهردار سابق همچنان شمرده و با تفکر صحبت می کند، بسیار مبادی آداب است و اهمیت رسانه به منظور ارتباط با مردم در ذهنش کم رنگ نشده است.

اسفندیار آزاده با آغوش باز حضور در گفتگوی نوروزی ما را پذیرفت.                 

6 سال به عنوان شهردار ناحیه ای خدمت کردید که شهرک اکباتان به نوعی مهمترین بخش آن به حساب می آید. امروز پس از شنیدن نام اکباتان چه نمادی از آنجا در ذهن شما نقش می بندد؟

- باید بگویم که مجموعه ای از فرهیختگان، فهیمان و فکوران در برجهای بلند خاکستری با هارمونی واحد خوش قواره سکنی گزیدند که به نظر من هر کس با نام اکباتان و فضای موجود در اکباتان آشنایی داشته باشد نسبت به آن شهرک احساس تعلق خاطر میکند

شما در حال حاضر نسبت به اکباتان تعصب دارید؟

- احساس تعهد دارم. هم اکباتان و هم مردمانش را دوست دارم و بعد از اینکه از شهرک اکباتان خارج شدم از محبت های اهالی بدون تعارف بهره مند شدم.

قبول دارید که در اکباتان با چالش هایی نیز مواجه بودید؟

- چالش های که موجود بودند بخشی از لذت کار به حساب می آمدند و من بشخصه چالش بی غرض را می پسندم چون در این حالت است که روزنه، تفکر و طرح جدیدی برای شما باز می شود و به شما نگرش تازه می دهد  اما باید اذعان کنم که چالش از جنس تخریب حداقل بود بلکه چالش ها عمدتا از جنس تقویت، ارتقاء و یادگیری بودند. در این به تعبیر جنابعالی چالش ها،به دنبال روش ها و منش ها و تفکرات جدیدی بودم نه انسداد درها و دلیل ها .

اگر بخواهیم بازگشتی به گذشته داشته باشیم می توانیم به روز معارفه شورایارن محلات 29 گانه منطقه 5 در سالن آمفی تئاتر بوستان ترافیک اشاره کنیم که از بین تمام شهرداران نواحی تنها شما حضور داشتید که این مسئله نشان از اهمیت جایگاه شورایاران برای شخص اسفندیار آزاده بود، اما در عمل مواردی وجود داشتند که شاید اختلاف نظر به حساب می آمدند و یا شاید هم کمی بیشتر از آن. تفسیر خود شما از آن موارد چیست؟

- سخت معقتد به حکمرانی محلی هستم و مبتکراین اندیشه در حوزه مدیریت شهری ،آقای دکتر قالیباف شهردار جهادی تهران است یعنی مدیریت و مالکیت کارها را به طور حقیقی به مردم واگذار و  در کنار آن نیز نظارت صورت گیرد، هر جا هم که لازم بود هدایت را در دستور کار قرار دهیم. با این نگاه و این تفکر تنها به دنبال این بودم که کارها از ریل خارج نشود و البته حمایت بی بدیلی هم انجام می دادم. طبعا شخص یا افرادی که گاهی اوقات به دنبال خارج کردن کار از ریل منطقی خود بودند با نگاه نظارتی و هدایتی من مواجه می شدند.

اگر اشتباه نکنم بعد از حضور شما در پست جدید (معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 21) تعدادی از شورایاران به دیدار شما آمدند. درسته؟

- بله هم دبیر محترم شورایاری شهرک اکباتان و هم تعدادی از اعضای شورایاران،امناء و حتی تعدادی از مدیران عامل محترم بلوکهای اکباتان تشریف آوردند و من در خدمتشان بودم. هنوز هم با بخش زیادی از لایه های اجتماعی شهرک اکباتان ارتباطات تلفنی و حضوری وجود دارد. هر کجا هم که احساس کنم که نقطه نظرات فنی من می تواند به ارتقاء سطح خدمات در اکباتان کمک کند بی تردید لحظه ای درنگ نخواهم کرد و تجربیات اندوخته ها و آموخته های  خود را در اختیار تمام دوستان قرار خواهم داد. چنانچه تا کنون نیز چنین بوده است.

به عنوان یک مدیر شهری، مهمترین آسیب موجود در شهرک اکباتان را چه چیزی می دانید؟

- در وهله نخست فکر می کنم نگاه ساکنین به مشاعات اکباتان باید تعدیل شود یعنی اگر سازه ای با عنوان مگامال ساخته می شود بدانیم که برای رفاه حال عامه مردم می باشد و با این نگاه که زمین های آنجا مشاعات است مانع از بوجود آمدن ظرفیت های اینچنینی نشویم. مورد دوم اینکه باور دارم که یک ارتباط ارگانیک، پویا، فعال و زنده بین چهار ضلع اصلی شهرک اکباتان یعنی شهرداری، شهروندان، شورایاری و مدیران عامل می تواند جهشی بزرگ و اتفاقات مبارکی را در عرصه ارتقاء فضای سبز و همچنین دیوار صوتی شهرک اکباتان بوجود آورد چون فکر می کنم یکی از مطالبات بزرگ ساکنین بلوکها در زمان حضور بنده همین بحث دیوار صوتی بود. با توجه به تراکم جمعیت ، نهضت پارکینگ سازی در اکباتان باید فعال شود.

به نظر من اکباتان این ظرفیت را دارد که  به تمام شاخص ها و استانداردهای شهر سالم دست یابد و در مباحثی همچون پسماند و تفکیک زباله از مبدأ که زخم  کهنه ای بربدنه شهر تهران به حساب آید، اکباتان به عنوان الگوی قابل ملاحظه با توجه به وجود شوتینگ ها به سایر محلات تهران معرفی شود. 

از مگامال نام بردید، به نظر شما این پروژه به درستی اجرا شده؟

- در خصوص مگامال قبلا هم گفته ام که در کنار پیشرفت فیزیکی، بحث فضای سبز و جاذبه های تفریحی و تفرج گاهی هم باید همزمان توسط بهره بردار انجام می شد تا مردم همزمان با شنیدن صدای ناهنجار ساخت و ساز تصاویر چشم نواز فضای سبز را هم مشاهده می کردند و بدین وسیله احساس آرامش بیشتری به آنها دست می داد. من همان زمان هم  معتقد بودم که این دو اتفاق باید به موازات یکدیگر رخ دهد. هر چند فرآیند آغاز فاز دوم که ایجاد فضای سبز و محیط پر جذبه تفریحی است خوشبختانه انجام شده است

در زمان شما تعامل خوبی مابین شهرداری و هیئت مدیره مرکزی اکباتان وجود داشت. این تعامل چگونه شکل گرفت؟

- همواره معتقد بودم که شهرداری می تواند حلقه ی همگرای ظرفیت های موجود در جهت منافع عمومی مردم قلمداد شود. پیش قدمی من و آغوش باز هیئت مدیره مرکزی بخصوص شخص آقای مهندس حسیبی در این تعامل شکل گرفته بسیار راهگشا بود. در اینجا لازم است یادی هم کنیم از مرحوم شفیعی، دبیر اجرایی این مجموعه که صداقت و درستی در رفتار و اعمال وی کاملا مشخص بود. در رابطه شهرداری و هیئت مدیره مرکزی هیچگاه نگاه تقابلی وجود نداشت و بالعکس همیشه نگرش تعاملی حاکم بود. به طور مثال در جریان سیلاب شهرک اکباتان که حادثه بزرگی بود، من از نقطه نظرات فنی و کاربردی این عزیزان استفاده های بسیار بردم چون عملا نقشه های زیر زمینی شهرک و منهول های موجود را در اختیار شهرداری قرار دادند.

به نظر شما مهمترین پروژه ای که در زمان مدیریت شما در شهرک اکباتان به انجام رسید کدام است؟

- اکباتان به لحاظ زیرساختها وضعیت بهتری از سایر محلات دارد ،لذا تمرکز بر کمبودها و نگهداشت و ارتقاء سطح  خدمات بوده که از احداث آتش نشانی است که از زمان کلنگ زنی تا انتها در زمان حضور من اتفاق افتاد یا کاشت ده هزار اصله نهال به عنوان کمربند سبز شهرک اکباتان و حتی آسفالت خیابان های فرعی بین بلوکها که سالها بود ترمیم لازم صورت نگرفته بود و بیش از صد مقطع مناسب سازی و هزاران متر جدول گذاری و کفپوش ، یوترن شهید نفیسی و زیرگذرهای هگمتانه دوم و زمین چمن مصنوعی و آبنما و  نصب آلاچیق و اصلاح هندسی ها و... که چون فی البداهه هست و قبلا اشاره شده  کفایت می کند .

شما به 6 سال مدیریت خود در ناحیه 6 شهرداری منطقه 5 نمره چند می دهید؟

- من با اطمینان برای همکاران عزیزم نمره الف در نظر میگیرم اما به خودم نمره ای نمی دهم به دلیل اینکه مردم عزیز اکباتان باید داوری کنند البته هیچ کاری را انجام ندادم که بعد پشیمان شده باشم و همچنین افسوس انجام ندادن کاری را نخورده ام. مگر کارهایی که محدودیت های منابع و امکانات مواجه بود.

دوست دارید مجددا به منطقه 5 بازگردید؟

- منطقه 5 نقطه ورود من به شهرداری تهران بود وتمام زوایای پیدا و پنهان آنرا می شناسم ، با علما و فرهیختگان و سطوح اجتماعی ارتباط دارم  قطعا آن منطقه را دوست دارم چون از کشش و جاذبه های معنوی و انسانی بسیاری برخوردار است و بی تردید نه تنها من بلکه خیلی از  همکارانم در سایر مناطق نیز این علاقمندی را دارا می باشند. 

و صحبت پایانی.

- سال نو جنس و گرایش و ذاتش تحول در اندیشه و درون آدمها است. صمیمانه آغاز سال جدید را به شهروندان عزیز اکباتان ،آپادانا، بیمه و شهرک شهید فکوری و همکاران و همقطاران عزیز خودم در ناحیه 6 شهرداری تبریک می گویم امیدوارم همانگونه که این تغییرات در طبیعت محسوس است، بر روی روح و روان ما نیز تأثیر گذار باشد و اخلاقیات منش ها و روش های  ما را به احسن الحال تبدیل کند.

خدمت  شما و همه دوستان عزیز اصحاب رسانه محلی و قبیله اهل قلم تبریک سال نو را دارم و هم تشکر می کنم که یادی از ما کردید./

منتشر شده در پنجشنبه 5 فروردين 1395       کد خبر : 3664
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح