سوم آبان ماه روز جهانی هنرمند

هنرمند، دارای روح خلاقی است و با ترسیم واقعیتهای جامعه، این آثار را برای آیندگان به یادگار می‌گذارد. هنر می‌تواند نمایانگر جنبه‌های پنهان و گمشدهی دنیای ما، از دیروز تا امروز باشد و بین ما و دوران گذشته ارتباطی معنی‌دار ایجاد کند.

با نگاهی به نقاشیها و غارنگاره‌های باستانی که قدمت آنها گاه به 30 هزار سال یا بیشتر هم می‌رسد، می‌توان به فرهنگ، نوع زندگی و تفکرات مردم آن زمان پی برد. هنرمندان، امروز ما را [از دریچه‌ی ذهن و نگاه خودشان] برای آیندگان ثبت می‌کنند. آنها برای خلق آثار خود به سختی تلاش می‌کنند و به دنیای اطراف ما زیبایی می‌بخشند. روح دمیده شده در یک اثر را می‌توان در یک مجسمه، در اجرای خاص یک ملودی و یا حتی در یک بیت شعر، احساس کرد.

هنر به هفت دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود که هر کدام زیرشاخه‌هایی دارند. واژه‌ی هنرمند علاوه بر نقاشان، به عکاسان، مجسمه سازان، نوازندگان، رقصندگان، نویسندگان، بازیگران و صنف‌های دیگری نیز اطلاق می‌شود.

گاه ناراحتی و شادی روح انسان در لحن یک خواننده، طنین انداز می‌شود. نگاه آرام یک مادر در قاب دوربینِ یک عکاس نقش می‌بندد. خشونت و خشمی که یک نقاش بر روی بوم نقاشی به تصویر کشیده است، ممکن است برگرفته از واقعیت جامعهای باشد که هنرمند در آن می‌زیسته است، و هنرمند همان دم، قلم‌موی آغشته به احساس خود را بر روی بوم به حرکت در آورده، اثری مملو از احساسات خلق می‌کند. اثری که تجربیات فرد در آن لحظه را به نمایش می‌گذارد.

کافیست اندک زمانی به اندیشیدن درباره‌ی هنر و تاثیرات آن بر زندگی و جامعه اختصاص دهیم؛ حسی که مشاهده‌ی یک نقاشی یا گوش دادن به یک موسیقی در ما ایجاد می‌کند، احساسی تامل برانگیز است که روح ما را به بازی می‌گیرد.

زمانی که در یک گالری هنری مدتها روبه روی اثری می‌ایستید و به جست و جوی مفاهیم گنجانده شده در آن می‌پردازید، لحظاتی ناب و لذت بخش خلق می‌شود. چرا که هنر خوب انسان را متحول می‌کند و به بیننده اجازه‌ی دسترسی به تجربیاتی منحصربفرد و بدیع می‌دهد که صرفا در اثر مواجهه با آن هنر [خوب] ایجاد شده است.

هنگام مطالعه‌ی یک کتاب می‌توان احساساتی را تجربه کرد که تابحال از آن گریزان بوده‌ایم یا اصلا از وجود آن بی‌خبر بودیم و در زندگی عادی اصلا با آن مواجه نمی‌شدیم. بعنوان مثال ادوارد مونک در نقاشی شاهکار «جیغ» The Scream، احساس وحشت و انرژی ویرانگری را به نمایش می‌گذارد. آثار مونک با مضامین عشق، رنج و مرگ آفریده شده‌اند. به خاطره‌ی مونک در رابطه با نقاشی جیغ، و احساسی که موجب خلق این اثر شده است توجه کنید.

روز جهانی هنرمندان, سایت خبری اکباتان, اخبار شهرک اکباتان

 «یک روز عصر قدم‌زنان در راهی میرفتم؛ در یک سوی مسیرم شهر قرار داشت و در زیر پایم آب‌دره؛ نگاه کردم، خورشید داشت غروب میکرد. ابرها به رنگ سرخ همچون خون درآمده بودند. احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت؛ به نظرم آمد از این جیغ آبستن شدهام. این تصویر را کشیدم. ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم. رنگها جیغ میکشیدند. این بود که جیغ از سه‌گانهی کتیبه پدید آمد.»

شاملو میگفت: «هنرمندان را سلسله جبالی بدانید که بعضی قلههای آن از ابرها بیرونند؛ اما همواره باید یادمان باشد که هنرمندان وجودی معصومانه و کودکانه دارند. اگر همه اینها بود و بیش از اینها آنگاه ممکن است که او را بشناسیم.»

تاریخچه روز جهانی هنرمند

۲۵ اکتبر بعنوان روز جهانی هنرمندان با پیشنهاد کریس مک کلور کانادایی، نقاش سبک رئالیسم عاشقانه جهت به رسمیت شناختن جهان هنر و تجلیل از آثار شگفت انگیز و خلاقانه‌ای که هنرمندان در سراسر جهان انجام می‌دهند ایجاد شد. اختصاص این روز به هنرمندان، بهانه‌ایست برای یادآوری تاثیر هنر و هنرمندان بر جهان و بر زندگی ما. این روز مصادف با تولد «پابلو پیکاسو» نقاش و مجسمه‌ساز معروف اسپانیایی نیز است.

نحوه جشن گرفتن روز جهانی هنرمند

بهترین راه برای بزرگداشت روز جهانی هنرمندان، حمایت از آنها است. حمایت از هنر و هنرمند، به یک روز و یک هفته‌ی خاص محدود نمی‌شود؛ اما می‌توان به این بهانه، با بازدید از موزه‌ها و بازدید از آثار هنری بجامانده از تاریخ، تمدن مردمان آن زمان را از نزدیک مشاده کرد. می‌توان با مراجعه به گالری‌های هنری علاوه بر تماشای آثار هنری مدرن و لذت بردن آن، [در صورت امکان] با خرید یک اثر هنری، خانهی خود را به وسیله آن زینت ببخشید و از هنرمندان حمایت کرد. می‌توان با خرید بلیط کنسرت، تئاتر یا سینما [و در این روزهای هنری، خرید بلیط اجراهای آنلاین] هم لذت برد، هم از آثار هنری حمایت کرد.

یکی دیگر از بهترین راه‌های حمایت از هنر، خرید آثار اوریجینال و اصل است. در سال‌های اخیر فرهنگ  کپی‌رایت که بخشی از آن به حمایت از آثار هنری اشاره دارد، موجب اطلاع‌رسانی گسترده و فرهنگ‌سازی در این زمینه شده است.

امروز اکثر ما می‌دانیم که با خرید آثار اوریجینال و خودداری از خرید آثار کپی، و جلوگیری از «تهیه، کپی و فروش آثار هنری غیر اصل» می‌توانیم نقش چشمگیری در غنی‌سازی فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشته باشیم.

منتشر شده در دوشنبه 3 آبان 1400       کد خبر : 10210
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح