آشنایی با باورهای غلط در ارتباطات بین زوجین

اگر شما در رابطه با همسرتان مشکلی داشته یا دارید، احتمالا توصیه‌های زیادی به شما شده است.
اینطور به نظر می‌رسد که هر فردی که ازدواج کرده و یا افرادی را می‌شناسد که ازدواج خوبی داشته‌اند، رمز و راز یک عشق بی‌انتها در ازدواج را می‌داند.
من (جان گاتمن) پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش، همان‌طور که در کتاب "هفت اصل برای ساخت ازدواج" گفته‌ام، به این نتیجه رسیدم که باورهای غلط بسیاری در مورد ازدواج وجود دارد که نه تنها مخرب است، بلکه بالقوه توانایی از بین بردن رابطه را دارد.
این باورها خیلی خطرناک هستند چون باعث می‌شوند زوج‌ها مسیر اشتباهی را انتخاب کنند و یا به سبکی با یکدیگر برخورد کنند که امیدی به بهبود رابطه وجود ندارد و این فرضیه که رابطه را می‌توان با افزایش حساسیت بین فردی (توجه) بهبود بخشید نیز غلط است.
 
تعدادی از این افسانه‌های غلط عبارتند از:
۱- ازدواج فقط یک کاغذ و قرارداد رسمی است
مزایای جسمانی و روانی ازدواج بی‌شمار است. بعد از ۵۰ سال تحقیقات جامعه‌شناختی در کشورهای توسعه‌یافته ثابت شده است که بهترین منبع سلامتی، ثروت، طول عمر و آرامش خاطر کودکان از ازدواج رضایتمند و سالم ناشی می‌شود.
۲- تنها زندگی کردن با روابط موقت، همانند زندگی متاهلی است
دوباره تحقیقات جامعه‌شناختی نشان داده است که در همه جای کره‌ی زمین افرادی که تنها زندگی می‌کنند به نسبت افرادی که ازدواج کرده‌اند، زودتر می‌میرند، کمتر سالم‌ هستند، کمتر ثروتمند هستند و بهبودی از بیماری‌ها برایشان کندتر است.
این امر خصوصا برای مردان صادق است که در مقایسه با زنان از حمایت‌های اجتماعی ضعیف‌تری برخوردارند. زمانی که مردان در یک رابطه‌ی متعهدانه هستند، حمایت‌های اجتماعی خود را افزایش می‌دهند.
۳- تعارض در رابطه‌ی زناشویی، نشانه‌ی آن است که زوجین در یک رابطه‌ی بد و مخرب قرار گرفته‌اند
تعارض در همه‌ی روابط وجود دارد و غیر قابل اجتناب است. علاوه بر این، تعارض به ما کمک می‌کند تا آگاهی خود را نسبت به شریک زندگیمان افزایش دهیم. تعارض معمولا از تلاش برای ایجاد رابطه‌ی از دست رفته شکل می‌گیرد، مخصوصا زمانی که یکی از زوجین تلاش می‌کند تا به لحاظ عاطفی به دیگری نزدیک‌تر شود. همچنین تعارضات از تفاوت انتظارات زوجین از یکدیگر شکل می‌گیرد که ارزش دارد در موردشان صحبت شود.
۴- عشق کافی است...
عشق کافی نیست، زیرا در اغلب ازدواج‌ها، خصوصا بعد از تولد اولین کودک، زوجین تعاملات خودشان را با یکدیگر کمرنگ می‌کنند که به روابط عاشقانه آسیب می‌زند. رفتار جنسی کمتر می‌شود و از تفریح و ماجراجویی نیز دور می‌شوند.
اگر به روابط بین زوجین توجه نشود، رابطه به انجام یک‌سری کارهای تکراری و مکالمات محدود تبدیل می‌شود. زوجین باید توجه و اولویت خود را به یكدیگر در این حیطه داشته باشند.
۵- صحبت در مورد زخم‌های عاطفی رابطه در گذشته فقط باعث بدتر شدن آنها می‌شود
بنا به گفته‌ی فالكنر "گذشته هیچ‌وقت نمی‌میرد و هیچ‌وقت نمی‌گذرد." (چون ما با گذشته زندگی می‌کنیم) شما می‌توانید آسیب‌های عاطفی گذشته را بررسی کنید كه دیگر برای شما اتفاق نیفتد. شما نمی‌توانید گذشته را عوض كنید، بلکه فقط می‌توانید نحوه‌ی بازگویی و خاطره‌ی آن را تغییر دهید.
۶- روابط بهتر آن است که افراد مستقل‌تر از یکدیگر باشند و نیاز زیادی به هم نداشته باشند
وابستگی متقابل در همه‌ی روابط وجود دارد. در روابط سالم، افراد می‌كوشند تا نیازهای دیگری را هم مدنظر خودشان قراردهند.(و خودخواهانه فقط به فکر ارضای نیاز خودشان نباشند.)
باوری در این زمینه وجود دارد مبنی بر این که: عزیزم اگر تو آسیب ببینی، دنیا برای من متوقف می‌شود و من به تو، توجه می‌كنم.
 
 
نویسنده: جان گاتمن

مترجم: دكتر خوشنویسان

منتشر شده در سه شنبه 7 دي 1400       کد خبر : 10290
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح