تقویت مهارت مدیریت زمان

رای بسیاری از ما، به تعویق افتادن کارها و نرسیدن به کارهای مهم تبدیل به یک عادت شده است. عادتی که بسیار آزاردهنده است و انرژی روانی زیادی را از ما می‌گیرد.
یک ‌ضرب‌المثل قدیمی در این رابطه وجود دارد که می‌گوید: برای انجام همه‌ی کارها وقت کافی وجود ندارد ولی برای انجام همه‌ی کارهای مهم به ‌اندازه‌ی کافی وقت هست. در واقع چاره‌ی کار در مدیریت اثربخش زمان است. خوشبختانه با انجام چند کار ساده و تبدیل کردن آنها به عادت، می‌توانید مهارت مدیریت زمان خود را  به طرز قابل‌توجهی ارتقا دهید.
 
اولویت‌بندی کارها
برخی کارها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برخی آنقدر کم اهمیت هستند که می‌توانید آنها را از فهرست اهداف و کارهای خود حذف کنید و وقت خود را برای کارهای مهم‌تر باز کنید.
 
تقسیم ‌کار میان افراد
تفویض کردن قسمتی از کارها به دیگران نشان‌دهنده‌ی ضعف و ناتوانی شما نیست، بلکه نشان‌دهنده‌ی قدرت شما در سازمان‌دهی و استفاده‌ی بهینه از توانمندی‌های دیگران است.
 
به تعویق نینداختن کارها
گاهی اوقات به ‌جای این دست و آن دست کردن، باید دست‌ به ‌کار شده و هر چه زودتر کارها را به انجام برسانید تا فشار روانی کارهای باقی‌مانده از دوش شما برداشته شود.
 
تدوین برنامه زمانی
کارها را از نظر فوریت، طبقه‌بندی کنید و یک برنامه‌ی زمانی مدون هفتگی، روزانه و حتی ساعتی برای انجام هر یک از کارها تدوین كنید.
 
توانایی "نه" گفتن
یکی از دلایل مهم مشغله‌ی زیاد ما این است که وقتی کسی کاری از ما می‌خواهد، در مضیقه قرار گرفته و از صراحت لازم برای رد کردن درخواست وی برخوردار نیستیم. "نه" گفتن نیز یک مهارت قابل تقویت است که می‌تواند وقت شما را تا حد زیادی آزاد کند.
 
تعیین ضرب‌الاجل
برای کارهای خود حتما یک ‌ضرب‌الاجل تعیین کنید و تمام تلاش خود را برای تمام کردن کار در آن زمان به خرج دهید. کارهایی که ضرب‌الاجل ندارند، معمولا بیش ‌از اندازه کش می‌آیند

 

منتشر شده در چهارشنبه 8 دي 1400       کد خبر : 10305
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح