بازگشت‌های موفق و ناموفق سریال‌ها، بازیگران و مجریان به تلویزیون

برنامه قدیمی «زیر گنبد کبود» با اجرای آقای حکایتی از دهه۷۰ به‌بعد دیگر ساخته نشد. در این برنامه وی روبه‌روی دوربین می‌ایستاد و قصه‌هایی می‌گفت که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شدند. او پس از سال‌ها دوری از صداوسیما به برنامه «بسته پیشنهادی» آمد و از بازگشت شخصیت آقای حکایتی خبر داد. وی امیدوار است دوباره بتواند این شخصیت را به تلویزیون بازگرداند. بازگشت دوباره این کاراکتر قدیمی و امثال آن شوروهیجان و خاطرات قدیمی را به مخاطبان بزرگسال انتقال می‌دهد و می‌تواند عامل مهمی در جذب مخاطب و دیده شدن چندباره برنامه شود.
 
«کلاه‌قرمزی» نوستالژیک و پرمخاطب
اولین قسمت از فیلم «کلاه‌قرمزی» در سال۱۳۷۳ برای سینما تولید شده بود و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شد. دومین و سومین فیلمش هم در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۹۱ در سینما اکران شد. بعد از این سه فیلم کارگردانش تصمیم گرفت آن را روی آنتن تلویزیون ببرد و به شخصیت‌های آن اضافه کند. این مجموعه ازجمله برنامه‌هایی است که بعد از مدت طولانی از سینما به تلویزیون آمد و مخاطبان زیادی هم به خودش اختصاص داده است. طرفداران این برنامه فقط کودکان نبودند و از مجموعه‌های نوستالژیک موفق در برهه زمانی خودش محسوب می‌شود و حضور ایرج طهماسب به‌عنوان چهره‌ قدیمی یکی از نقاط مثبت آن برنامه است. «کلاه‌قرمزی» ازجمله مجموعه‌های موفق و پرمخاطب تلویزیون ایران برای سنین مختلف است. حال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در گذشته این برنامه فقط با ۳شخصیت عروسکی روی پرده سینما می‌رفت و مخاطبان زیادی را هم داشت؛ اما وقتی قرار شد برای تلویزیون کار شود تعداد آنها افزایش یافت. این موضوع نشان می‌دهد برای تکرار برنامه‌ها باید ظرفیت‌هایی را ایجاد کرد و شرایط روز را در نظر گرفت. این برنامه با در نظر گرفتن همه این شرایط‌، روند موفقی داشت.
 
یادآوری خاطرات با مجریان قدیمی
وقتی صحبت از گذشته‌های دور و مجری‌های خانم قدیمی می‌شود، در ذهن و خاطرات بچه‌های قدیم اسم گیتی خامنه و الهه رضایی زنده می‌شود؛ مجریانی که بزرگ و کوچک را وادار به دیدن برنامه‌های آن دوران می‌کردند. به‌مرور و با گذشت زمان حضورشان در تلویزیون کمتر دیده شد. در این مسیر و در سال۱۳۹۸ برنامه «مثبت۴۰» با هدف مرور خاطرات و یادآوری آداب و رسوم گذشته به کارگردانی افسانه مهربانی تولید شد و با اجرای گیتی خامنه و الهه رضایی و با بخش‌های متنوعی روی آنتن رفت. «مثبت۴۰» رویکردی خاطره‌محور داشت و درباره تمام برنامه‌هایی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خاطره‌انگیز شده بودند از شعر گرفته تا موسیقی و برنامه‌های جذاب دیگر در آن استفاده شده است. این برنامه می‌خواهد نشان دهد شاید در دوران قدیم با کمبود امکانات شرایط زندگی‌ها سخت‌تر بود، اما مردم از زندگی‌شان لذت می‌بردند و جذابیت‌های مختص به خودش را هم داشت. از دهه۴۰ تا اواخر دهه۶۰ از کودک گرفته تا بزرگسال، خاطرات زیادی با برنامه‌های این دو مجری داشتند. یکی از نقاط‌قوتی که باعث شد این برنامه مخاطبان بیشتری به‌خود اختصاص دهد حضور مجریان قدیمی و محبوب در آن بود و البته اینکه برنامه رویکردی برای یادآوری خاطرات قدیمی داشت که بی‌تاثیر نبود.
 
تولید فصل جدید سریال پس از ۱۱ سال
سریالی با عنوان فصل سوم «روزگار جوانی» در سال۱۳۹۹ تولید شد که دو فصل اولش در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ تولید شده بود. این سریال قسمت سومش را پس از گذشت ۱۱سال تولید کرد. البته خیلی‌ها معتقد هستند «روزگار جوانی۳» هیچ نسبتی با این سریال به‌یادماندنی و محبوب ندارد و تنها نامش «روزگار جوانی» است و نمی‌شود انتظار داشت مخاطب به پشتوانه خاطره خوب دو فصل قبلی آن پای تماشای فصل سوم بنشیند. این سریال به کارگردانی شاپور قریب اولین‌بار در سال۱۳۷۷ پخش شد. اصغر فرهادی به‌عنوان فیلمنامه‌نویس در این مجموعه حضور داشت و ماجرای چند دانشجو را روایت می‌کرد. امین حیایی، نصرالله رادش، کیهان ملکی، بهزاد خداویسی و مهدی صبایی نقش شخصیت‌های اصلی سریال را بازی می‌کردند. در فصل دوم این مجموعه تغییراتی رخ داد. کارگردان این قسمت‌ها اصغر توسلی بود و تهیه‌کننده و نگارش فیلمنامه آن را علی‌اکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی برعهده داشتند و جدایی شاپور قریب و اصغر فرهادی اثر خودش را گذاشت و ادامه سریال موفقیت سابق را تکرار نکرد. در فصل سوم هم بازیگران و موضوع این سریال به‌طور کامل عوض شده بودند و این موضوع برای مخاطبان قدیمی برنامه خوشایند نبود و به‌مرور پس از پخش قسمت‌هایی از سریال تعداد آنها کم شد. در کل این سریال مخاطبان خود را دارد اما بازگشت کاملا موفقی نبود و شاید نیاز بود این سریال یا با ظرفیت‌های بهتری ساخته شود یا اسم دیگری داشته باشد و در ادامه آن دو فصل قبلی نباشد.
 
عموهای فیتیله‌ای در سریال
پس از به پایان رسیدن برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» عموهای فیتیله‌ای دیگر تا سال‌ها دیده نشدند. بعد از آن در یک سریال تلویزیونی در سال۱۳۹۸ حضور پیدا کردند که ژانر این برنامه هم مربوط به کودکان بود. این سریال به تهیه‌کنندگی مهدی بصیری و کارگردانی جمشید بیات‌ترک تولید شد. سریال «دوقلوها» فضای فانتزی بالایی دارد و از آنجاکه اثری سفارشی ازسوی وزارت بهداشت محسوب می‌شود، بسیاری از پیام‌های بهداشتی به‌صورت غیرمستقیم در متن آن لحاظ شده است. این اولین حضور عموهای فیتیله‌ای بعد از اتمام «فیتیله جمعه تعطیله» در تلویزیون بود و مخاطبان خود را هم به‌همراه داشت زیرا که مخاطبان منتظر بودند تا دوباره چهره‌های قدیمی و خاطره‌ساز را ببینند. این موضوع برای مخاطبان بسیار خوشایند است تا بتوانند حضور بازیگران، مجریان و هنرمندان قدیمی را در تلویزیون ببینند؛ مخصوصا در فضایی که اکثر بازیگران نسل جدید هستند و خیلی از آنها هم تجربه کافی برای سرگرم‌کردن مخاطب را ندارند.
 
فیتیله‌ها با کاراکترهای جدید
«فیتیله جمعه تعطیله» به‌عنوان یکی از برنامه‌های قدیمی و محبوب در تلویزیون محسوب می‌شود. این برنامه از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۴ از شبکه۲ پخش می‌شد. تا پیش از اسفند۱۳۸۹ این برنامه با نام «فیتیله جمعه تعطیله» روی آنتن می‌رفت، اما با توجه به جدایی عموهای فیتیله‌ای از تهیه‌کننده در اسفند۱۳۸۹، عوامل این برنامه به کل تغییر کردند و از خرداد۱۳۹۰ این برنامه با عنوان جدید «فیتیله هر جمعه» به تلویزیون بازگشت. اما نکته قابل‌توجهی که وجود داشت مخاطبان به چهره عموهای فیتیله‌ای عادت کرده بودند و خاطراتی را از سال۱۳۸۱ با آنها داشتند و این تغییر یک‌باره در برنامه و عوض‌شدن کاراکترها خیلی اتفاق خوبی برای این برنامه نبود. همچنین تا قبل از عوض‌شدن عموها، این برنامه صرفا برای کودکان نبود و بزرگترها هم مخاطبان آن بودند اما با تغییری که رخ داد، از مخاطبانش کم شد. بازگشت فیتیله بدون کاراکترهای اصلی خود باعث از دست دادن مخاطبان برنامه شد و در دسته بازگشت‌های ناموفق قرار می‌گیرد.
 
سریالی پربیننده

«خانه سبز» مجموعه تلویزیونی مشهور دهه۷۰ به تهیه‌کنندگی مسعود رسام و کارگردانی بیژن بیرنگ بود که در سال۱۳۷۵ چهارشنبه‌شب‌ها از شبکه۲ پخش می‌شد و در زمان پخش خود از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بود، به‌طوری که حتی رکورد مخاطبان اثر قبلی بیرنگ و رسام به‌نام همسران را نیز شکسته بود. سری دوم این مجموعه بعد از ۱۱سال با نام «سرزمین سبز» در سال۱۳۸۶ برای مدتی از شبکه۲ پخش شد. این مجموعه در ۲۶قسمت تولید شد. به‌دلیل حضور بازیگران و هنرمندان محبوب و مشهور و موضوعی که به آن پرداخته شده، این سریال در فصل دومش هم مخاطبانش را داشت و جزو مجموعه‌های موفق محسوب می‌شد.

 

 

 

 

منتشر شده در شنبه 11 دي 1400       کد خبر : 10314
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح