سیل هفته گذشته جان ۱۰ هموطن را گرفت/ این بار پیش‌بینی هواشناسی درست بود

ازشیراز در استان فارس، تا میناب و جزیره قشم هفته گذشته سیل ویرانگری روان شد. برخی از هموطنان ما در حوادث مربوط به سیل در هفته گذشته جان باختند. مسولان دولتی قول داده اند خسارات مالی سیل در هفته گذشته را جبران کنند. 
 
آنطور که مدیرعامل جمعیت هلال احمر توضیح داده در سوانح جوی کشور که از  ٨ تا ١٦ دی رخ داد، ٣١ استان تحت تاثیر موج بارشی قرار گرفتند و به همین علت هلال احمر به آماده باش کامل درآمد تا در نقاطی که متاثر از سوانح جوی بودند، امدادرسانی خود را آغاز کند.
 
رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در ٤٠ شهرستان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر امدادرسانی ادامه دارد و از تمامی ظرفیت‌ها برای کمک به مردم استفاده می شود.
 
کولیوند ادامه داد: طی ٤٨ ساعت گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس ۴ فروند بالگرد طی ٤٧ سورتی پرواز و به مدت ۲۵ ساعت محموله امدادی ١١ تنی را به مناطق سیل زده انتقال و ٢٣ نفر از مجروحین سیل را به مراکز درمانی منتقل کردند. همچنین ۱۶۳ نیروی امدادی نیز بوسیله بالگرد به مناطق صعب العبور اعزام شدند.
 
این مقام مسول با اشاره به اهم ماموریت‌های هلال احمر در مناطق سیل زده در روزهای اخیر گفت: ١٢٠ نفر از شهروندان در روزهای اخیر از سیل نجات داده شدند و متاسفانه ١٠ نفر نیز جان خود را از دست دادند. در استان‌های شمالی نیز ١٥ نفر خدمات سرپایی درمانی توسط نیروهای هلال احمر  دریافت کردند و  ٥ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین ٢٤٠ دستگاه خودرو از سیل و کولاک رها شدند.
 
 کولیوند تاکید کرد: تخلیه آب از منازل مسکونی با جدیت دنبال می شود و تاکنون از  ٤٠٠ خانه آب به صورت کامل تخلیه شده است. در مجموع بیش از ۴۷۰۰ نیرو برای کمک به سیل زدگان به کار گرفته شده و در این راستا ۷۴۱ دستگاه خودرو روز نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
 
نکته اینجاست که همچنان خطر سیل در برخی استانها پابرجاست و سازمان هواشناسی درباره وقوع بارندگی های شدید و آبگرفتگی معابر در این صفحات هشدار داده است.
 
تهدید خودروهای عبوری و خانه ها با سیلاب استانهای جنوبی
 
آسیب های سیل در مناطق گسترده ای از استانهای جنوبی باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده است. یکی از بزرگترین این مشکلات، گیر افتادن خودروهای عبوری در سیلاب اخیر است. تصاویری که از محاصره شدن ۱۰ خودرو عبوری در سیلاب در میناب منتشر شده به روشنی وضعیت خطرناکی که مردم استانهای جنوبی در روزهای اخیر با آن دست به گریبان بودند را نشان می دهد.
 
واقعیت این است که شدت بارش‌ها در استان‌های بوشهر، هرمزگان، جنوب استان‌های کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان و در نواحی مرکزی و شمالی خراسان جنوبی و خوزستان به وقوع پیوست که منجر به آب‌گرفتگی منازل مسکونی، معابر عمومی، انسداد مسیرهای اصلی و فرعی، آسیب به زیرساخت‌های عمومی، قطعی برق و آب، آب‌گرفتگی مراکز حوزه سلامت و آسیب به برخی از مراکز درمانی و بهداشتی، حریق منازل مسکونی به دلیل اتصال برق و غیره شد.
 
بسیج امکانات کشور برای مقابله با سیل
 
آسیب های وارد شده به مردم به اندازه ای شدید بود که حتی رییس جمهور هم دستور داد دولت امکاناتش را برای مقابله با سیلاب در جنوب کشور بسیج کند. در این رابطه رییسی در جلسه هیات دولت با اشاره به موضوع سیل در استان‌های جنوبی کشور گفت: در این سیل اراضی کشاورزی دچار خسارت شده‌ است و ارائه تسهیلات لازم به کشاورزان برای جبران خسارت ضرورت دارد و وزیر جهاد کشاورزی این موضوع را از نزدیک پیگیری کند.
 
رییس‌جمهور همچنین امدادرسانی سریع به آسیب‌دیدگان را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: در این زمینه دولت با تمام ظرفیت به میدان آمده است و ضروری است بلافاصله پس از امداد رسانی اولیه، وضعیت مردم سروسامان داده شود تا دچار مشکل نشوند.
 
آیت الله رییسی با تاکید بر توجه به حوزه آبخیزداری گفت: راهکار برون رفت از خطرات ناشی از سیل تقویت حوزه آبخیزداری است و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
 
حتی رئیس‌جمهور، وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه خود مامور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی از آخرین اقدامات برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.
 
به جز دستگاه های دولتی، سپاه پاسداران هم اعلام کرد برای کمک به مردم سیلزده واحدهای خود را آماده کرده است. در این رابطه سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر سلامی مبنی بر بسیج نیروها، امکانات و تجهیزات سپاه و بسیج برای امدادرسانی و رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم شهرها و روستاهای سیل زده خبر داد.
 
حتی رییس مجلس شورای اسلامی از ستاد بحران کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط خواست نسبت به سیل اخیر مناطق جنوبی و غربی رسیدگی جدی و فوری کنند.
 
وضعیت استانهای جنوبی به اندازه ای در سیلاب اخیر خطرناک شد که حتی اعزام به سربازی مشمولان استانهای سیلزده هم به تاخیر افتاد و سازمان نظام وظیفه اعلام کرد تاریخ اعزام به خدمت مشمولان ساکن شهرهای جنوبی کشور که در اثر سیل دچار آسیب شده و قادر به اعزام به خدمت نیستند، تمدید می شود.
 
نیروی انتظامی هم تاکید کرده امنیت مناطق سیل زده را به صورت کامل برقرار خواهد کرد. در این راستا سردار حسین اشتری، به وقوع سیل اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس اشاره و به تشریح آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده توسط نیروهای خدوم فرماندهی انتظامی کشور پرداخت و اظهار داشت: بحمدالله برای امدادرسانی به مردم سیل زده تمام امکانات و ظرفیت‌ها فراهم است و انتظامی کشور با بکارگیری تمامی نیروها و در ۳ شیفت کاری و ۲۴ ساعته و در اختیار گذاشتن تجهیزات و امکانات، صددرصد آمادگی برای خدمت رسانی به مردم عزیز در استان‌های سیل زده پای کار است.
 
وی با بیان اینکه در مناطق سیل زده نظم و امنیت برقرار است و تاکنون موردی گزارش نشده است، عنوان کرد: کارکنان خدوم انتظامی کشور در این مناطق علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود که برقراری نظم و امنیت است در حال کمک و امدادرسانی به مردم عزیز سیل زده هستند و تا زمانیکه شرایط به حالت عادی بازنگردد نیروهای پلیس در کنار مردم خواهند ماند؛ مردم سیل زده هیچ گونه نگرانی و دغدغه انتظامی و امنیتی نداشته باشند.
 
فرمانده کل انتظامی کشور نیز ضمن تشکر از همه سازمان‌های امدادرسان گفت: هم افزایی خوبی بین سازمان‌های کمک رسان و پلیس وجود دارد؛ تمام سعی ما استقرار نظم و امنیت کامل بالاخص در اماکن خالی از سکنه و آسیب دیده و جاده‌های شهر و روستا است از این رو مردم عزیز استان‌های سیل زده ضمن حفظ خونسردی و آرامش، هر گونه موارد مشکوک و امنیتی را به پلیس گزارش دهند و توصیه‌های پلیسی را رعایتهشدارهای هواشناسی جدی است
 
واقعیت این است که شاید برخی مردم از بارشهای سیل آسای اخیر غافلگیر شده باشند ولی سازمان هواشناسی به درستی کار خود را انجام داد و بر خلاف سیلاب ۲ سال پیش شیراز که غافلگیرانه منجر به کشته شدن هموطنان شد، این بار هواشناسی به درستی بارشهای سیل آسا را پیش بینی کرده و هشدار داده بود.
 
در ابتدای هفته گذشته سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران در چهار استان جنوب کشور و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها هشدار داده بود.
 
درست روز ۱۱ دیماه امسال سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز با اشاره به تشدید و تداوم فعالیت سامانه بارشی اعلام کرد: فردا (۱۲ دی ماه) بارش شدید باران و تداوم آن همراه با وقوع رعد و برق و ریزش تگرگ و وزش باد شدید در استان‌های بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و فارس پیش‌بینی می‌شود.
 
متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر این سازمان و اعلام کارشناسان هواشناسی درباره در راه بودن سیل و باران شدید برخی هموطنان نکات لازم را رعایت نکردندو علاوه بر ورود خسارات به اموال، جان هایی نیز از دست رفت.
منتشر شده در شنبه 18 دي 1400       کد خبر : 10328
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح