دستورالعملی برای بهبود روابط شغلی

امروزه ایجاد روابط بهتر شغلی نیز به یکی از ضروری‌ترین مولفه‌های مورد نیاز برای رشد و ترفیع تبدیل شده است. از آنجا که پیشرفت شغلی حاصل شبکه‌سازی است، کیفیت روابط کاری می‌تواند به ‌طور گسترده بر شانس بالا رفتن از نردبان پیشرفت شغلی بیفزاید.
اکنون که از دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی توسعه و بهبود روابط حرفه‌ای آگاه شده‌اید، باید با راهکارهای تقویت پیوندهای شغلی برای توسعه‌ی مسیر شغلی خود آشنا شوید:
 
۱- سخت نگیرید
اگر در حال پیوستن به یک مجموعه هستید، با یک جلسه‌ی غیررسمی برای آشنایی بیشتر این کار را آغاز کنید. از تجارب آنها بپرسید، از تخصص‎های خاص آنها و اینکه آیا به ‌عنوان یک عضو جدید پذیرای سوالات شما خواهند بود یا نه؟
 
۲- تواضع و قدردانی را تمرین کنید
هیچ‎کس نمی‎خواهد با شخصیتی «همه چیز دان» وقت بگذراند. اگر چنین خصوصیت رفتاری داشته باشید به احتمال زیاد تعداد زیادی از افرادی را که طالب همکاری با شما هستند از دست خواهید داد. همیشه از افرادی که شما را در یادگیری و پیشرفت به ‌ویژه در آغاز فعالیت‌تان در سازمان یاری می‎کنند، قدردانی کنید. چراکه این موضوع احتمال شکل‌گیری روابط مثبت را افزایش می‌دهد.
 
۳- مشاهده‌گر خوبی باشید
قبل از هرگونه اظهارنظری، زمان کافی برای درک فرهنگ و هنجارهای موجود اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که برای تصمیمات سازمان احترام قائل هستید. این احترام و کنجکاوی به پیوندهای عمیق حرفه‌ای ختم خواهند شد.
 
۴- در سخت‌ترین شرایط هم صریح و صادق باشید
باید برای اصلاح برخی روابط شکست‌خورده اقدام کنید. بهترین توصیه در این خصوص تشخیص مسئله‌ای است که منجر به ایجاد مشکل شده است، مسئولیت آن را بر عهده بگیرید. جلسه‌ای خصوصی با فرد موردنظر ترتیب دهید تا با او گفتگو کرده و عذرخواهی کنید. هرگز برای عذرخواهی دیر نیست.
 
۵- از روابط کاری خود انتظارات روشنی داشته باشید
کسب اطمینان از شفافیت انتظارات شما از اعضای تیم نکته‌ای مهم است. هرچه صراحت بیشتر باشد اعتمادبه‌نفس اعضای تیم بیشتر خواهد بود و آنان از تمام توان خود برای برای انجام خواسته‌های شما استفاده خواهند کرد.
 
۶- تعامل و مشارکت را فراموش نکنید
تقدیر و تشویق راهکاری برای اطمینان دادن به کارکنان است، اطمینان از اینکه ارزشمند هستند. هرچه این اطمینان بیشتر باشد بیشتر برای موفقیت سازمان تلاش خواهند کرد.
 
۷- به یاد داشته باشید همکاران و اعضای تیم هم انسان هستند
صرف‌نظر از سمتی که هر شخصی در سازمان دارد، او یک انسان است، درست مثل شما. با آنها مانند هر فرد دیگری تعامل داشته باشید. علایق آنها را بشناسید، با رویاها، زندگی شخصی، عادات و سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی آنها آشنا شوید. هرچه بیشتر با آنها آشنا شوید روابط عمیق‌تر و بهتری خواهید داشت.
 
۸- تفاوت‌های فردی را بپذیرید

دانستن اینکه چه رفتاری مناسب تعامل با هریک از همکاران است، به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. همه‌ی ما انسان هستیم و تجربیات و پیش‌زمینه‌های مختلفی داریم که شکل‌دهنده‌ی شخصیت ما هستند. به این تفاوت‌ها احترام بگذارید.

 

منتشر شده در سه شنبه 12 بهمن 1400       کد خبر : 10370
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح