نکاتی که زنان باید برای مراقبت از قلب خود بدانند


بنا بر گزارش "انجمن قلب آمریکا (AHA)" بیماری قلبی عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان زنان آمریکایی است که از هر سه مورد فوتی یک مورد را شامل می‌شود.
متخصصان می‌گویند: در حالی که طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌هایی در جهت کاهشِ پیامدهای بیماری قلبی حاصل شده اما کاهش عوامل خطرزا و نرخ مرگ‌ومیر در زنان زیر ۵۰ سال، همچنان روند کُندی داشته است.
بر همین اساس "انجمن قلب آمریکا" زنان را به در نظر گرفتن سه نکته‌ی مهم در این خصوص توصیه می‌کند از جمله اینکه:
* علائم حمله‌ی قلبی را بشناسید
* از عوامل خطرزا در بروز بیماری قلبی آگاه باشید
* برای جلوگیری از بروز بیماری قلبی، تغییراتی را در سبک زندگی خود اعمال کنید

زنان با افزایش سن بیش از مردان در معرض فشار خون بالا هستند
۱-    علائم حمله‌ی قلبی در مردان و زنان می‌تواند متفاوت باشد. به گفته‌ی متخصصان قلب در مرکز تخصصی "مایوکلینیکِ" آمریکا، درد قفسه‌ی سینه علامت اصلی در مردان و زنان است اما ممکن است در زنان تنها علامت یا علامت غالب نباشد. در زنان بروز درد در ناحیه‌ی فک و آرواره که ممکن است به گردن نیز بزند می‌تواند نشانه‌ی حمله‌ی قلبی باشد. همچنین ممکن است تنگی‌نفس داشته باشند، در معده‌ی خود احساس سوزش و ناراحتی کرده یا دچار تعریق شوند و یا حتی احساس خستگی شدید و ناراحتی عمومی داشته باشند. زنان اغلب این علائم را نادیده می‌گیرند زیرا شک دارند که ممکن است دچار حمله‌ی قلبی شده باشند.
۲-     از عوامل خطرزا در بروز حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی مطلع باشید. این موارد عبارتند از: سن، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا و استعمال دخانیات. بالا بودن کلسترول بد خون و تری گلیسیرید، خطر بیماری قلبی را در زنان و مردان افزایش می‌دهد.
زنان بیشتر از مردان با افزایش سن در معرض فشار خون بالا هستند، بنابراین باید مراقب این تغییرات باشند زیرا فشار خون بالا می‌تواند فشار بیشتری بر قلب، عروق و کلیه‌ها وارد کند. همچنین خطر سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد. زنانی که به دیابت مبتلا هستند یا سیگار می‌کشند، بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.
همچنین توجه به مواردی مانند دیابت بارداری، افزایش فشار خون در دوران بارداری یا زایمان زودرس نیز برای زنان مهم است زیرا ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهند.
۳-    خطر ابتلا به بیماری قلبی را در خود کاهش دهید. برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی، فاکتورهایی چون فشار خون، کلسترول و قند خون را کنترل کنید. همچنین فعالیت بدنی روزانه، رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و ترک سیگار از دیگر عوامل مهم در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.
بر اساس گزارش هلث‌دی، متخصصان تاکید دارند: پایدارترین تغییرات اغلب از کارهای کوچک شروع می‌شود. تنها ۱۰ دقیقه پیاده‌روی یا فعالیت روزانه می‌تواند خلق‌وخو را تقویت و عادت سالمی را ایجاد کند. همچنین جایگزینی غذاهای فرآوری شده با غلات کامل، میوه یا سبزی و انتخاب روغن زیتون به جای روغن‌های هیدروژنه، همگی در حفظ سلامت قلب تاثیرگذار هستند.

منتشر شده در سه شنبه 3 اسفند 1400       کد خبر : 10397
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح