مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک

تغذیه با شیر خشک جایگزینی برای شیر مادر است. بسیاری از مادرانی که قادر به شیردهی به نوزادشان نیستند یا تمایل دارند در کنار شیر خود از شیر کمکی استفاده کنند برای تغذیه‌ی فرزندشان شیر خشک را انتخاب می‌کنند. اگر به ‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید توصیه می‌شود این مطلب را مطالعه کنید تا در مورد انتخاب روش تغذیه‌ی نوزادتان آگاهانه تصمیم بگیرید.

مزایای تغذیه‌ی نوزاد با شیر خشک
تغذیه با شیر خشک برای نوزاد مزایایی دارد از جمله اینکه:

•    افراد دیگر می‌توانند به نوزاد شیر بدهند. 
یکی از مزایای شیر خشک این است که هرکدام از والدین می‌تواند به نوزاد شیر بدهد. تغذیه فرصت خوبی برای ایجاد ارتباط عاطفی پدر با نوزاد است. در تغذیه با شیر مادر این فرصت وجود ندارد. استفاده از شیر خشک به خواهر و برادر، پدر و سایر اعضای خانواده این امکان را می‌دهد تا لحظاتی را با نوزاد تازه متولد شده بگذرانند.

•    تغدیه با شیر خشک می‌تواند در انظار عمومی انجام شود.
برخی از مادران با شیر دادن به نوزاد در جمع دیگران و انظار عمومی مشکل دارند. اگر تمایلی به دیده شدن بدنتان هنگام شیردهی در فضای عمومی ندارید یا نمی‌خواهید برای شیر دادن به فضای خصوصی بروید، شیر خشک می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

•    میزان مصرف شیر خشک قابل اندازه‌گیری است.
در تغذیه با شیر مادر نمی‌توان به ‌راحتی فهمید نوزاد چه مقدار شیر خورده است. اما در تغذیه با شیر خشک مقدار مصرف روزانه‌ی شیر مشخص و قابل اندازه‌گیری است.

•    در تغذیه با شیر خشک نگران کمبود شیر نخواهید بود.
قبل از هر چیز مراقب باشید که با تغذیه‌ی بیش از اندازه چه با شیر مادر و چه با شیر خشک سلامتی فرزند خود را به خطر نیندازید. مادران بسیاری در دوره‌ی شیردهی از ناکافی بودن شیر خود برای تغذیه‌ی نوزادشان نگرانند. در چنین شرایطی، بسیاری از والدین از شیر خشک استفاده می‌کنند. مصرف شیر خشک این اطمینان را به والدین می‌دهد که نوزاد به اندازه‌ی کافی شیر مورد نیاز برای رشد و تکامل را دریافت کرده است. با این‌حال، یکی از راه‌های افزایش شیر مادر مکیدن نوزاد و خوردن شیر از سینه‌ی مادر است. وقتی نوزاد از شیر مادر تغذیه نکند، به ‌مرور میزان شیر تولید شده در بدن مادر نیز کم می‌شود.

•    در تغذیه با شیر خشک نیازی به تغییر رژیم غذایی مادر نیست.
مادری که نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه می‌کند، نگران مصرف مواد غذایی و سبزیجات آلرژی‌زا و انتقال عوارض آن به نوزاد نخواهد بود. تغذیه‌ی مادر در طول دوره‌ی شیردهی هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

•    شیرخشک برای نوزادانی که تحمل‌ناپذیری لاکتوز دارند مناسب است.
در موارد نادر، ممکن است برخی از نوزادان قادر به هضم شیر مادر یا شیر حیوانات نباشند. این وضعیت، تحمل‌ناپذیری لاکتوز نام دارد. در مورد چنین نوزادانی استفاده از شیر خشک مناسب مانند شیر خشک سویا توصیه می‌شود.

•    وضعیت سلامت مادر تاثیری بر تغذیه‌ی نوزاد نمی‌گذارد.
اگر مادر بعد از زایمان بیمار شود یا درگیر مشکلات جسمی باشد که به او امکان شیر دادن به نوزاد را نمی‌دهد، می‌تواند نوزاد را با شیر خشک تغذیه کند.

معایب تغذیه با شیر خشک
معایب تغذیه‌ی نوزاد با شیرخشک عبارتند از:

•    شیر خشک به اندازه‌ی شیر مادر مغذی نیست.
شیر مادر تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل نوزاد را دارد. همچنین راحت‌تر و سریع‌تر از شیر خشک هضم می‌شود. علاوه ‌بر این، تغذیه‌ی نوزادان با شیر خشک خطر چاقی در دوران کودکی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مصرف شیر خشک در نوزادی می‌تواند احتمال بروز چاقی در بزرگسالی را نیز افزایش دهد.

•    آماده‌سازی شیر خشک وقت‌گیر و سخت است.
در تغذیه با شیر مادر هر زمان که نوزاد احتیاج به شیر داشته باشد می‌توان به او شیر داد. اما برای تغذیه با شیر خشک، باید شیشه‌ی شیر را بشویید، استریل کنید، شیر را در شیشه بریزید و گرم کنید. انجام این کارها وقت‌گیر است. استریل کردن نامناسب شیشه‌ی شیر نیز ممکن است به سلامت نوزاد آسیب برساند.

•    مصرف شیر خشک پرهزینه است.
استفاده از شیر خشک برای بسیاری از خانواده‌ها گران و پرهزینه است. برای تغذیه‌ی نوزاد با شیر خشک، نیاز به شیشه‌ی شیر، برس تمیزکننده و دستگاه ضدعفونی‌کننده دارید. همچنین باید یک پمپ سینه با کیفیت خوب و شیر خشک تهیه کنید. همه‌ی این موارد هزینه‌ای اضافه علاوه بر هزینه‌های ثابت ماهیانه‌تان به همراه خواهد داشت.

•    تغذیه با شیر خشک سیستم ایمنی نوزاد را ضعیف می‌کند.
مطالعات نشان می‌دهد شیر مادر سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می‌کند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، شیر خشک فاقد مواد مغذی طبیعی و حیاتی برای رشد نوزاد است. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت سینه، عفونت گوش، عفونت ادرار یا اسهال در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند بیشتر است.

•    تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین نوزاد و مادر می‌شود.
تغذیه با شیر مادر فرصت خوبی برای ایجاد ارتباط بین مادر و نوزاد است. هنگامی که نوزاد شروع به مکیدن سینه‌های مادر می‌کند، تماس پوست با پوست بین او و مادر ایجاد می‌شود. مصرف شیر خشک ممکن است این ارتباط عاطفی را مختل کند.

•    تغذیه با شیر خشک پرزحمت است.
برای سفر یا بیرون رفتن با نوزادی که از شیر خشک تغذیه می‌کند، باید بطری‌های تمیز، شیر خشک، سرشیشه و سایر ملزومات را همراه داشته باشید. مدیریت این وسایل و نگهداری از نوزاد هم‌زمان با هم می‌تواند پرزحمت و سخت باشد. اگر نوزاد عادت به تغذیه با شیر خشک در شب داشته باشد، بیدار شدن از خواب و آماده‌سازی شیر خشک نیز سخت و آزاردهنده خواهد بود.

•    تغذیه با شیر مادر برای سلامتی مادر مفید است.
برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم یا پوکی استخوان در مادرانی كه نوزادانشان را از شیر خود تغذیه می‌كنند كمتر از سایر مادران است.

•    شیر خشک برای برخی از نوزادان مناسب نیست.
مصرف شیر خشک برای برخی از نوزدان مناسب نیست. این نوزادان در صورت مصرف شیر خشک دچار اسهال و کم‌آبی به ‌دلیل از دست دادن مایعات بدن می‌شوند.

مصرف شیر خشک مزایا و معایب خود را دارد. قبل از انتخاب هریک از روش‌های شیردهی باید مزایا و معایب هرکدام را به‌دقت بررسی کنید. در نهایت روشی را انتخاب کنید که کمک می‌کند نوزاد تغذیه‌ی مناسبی داشته باشد و ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد و تکامل خود را دریافت کند.

 

منتشر شده در سه شنبه 3 اسفند 1400       کد خبر : 10399
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح