توصیه‌هایی برای والدین كودكان بیش‌فعال و كم‌توجه

روش‌های تربیتی برای هر کودکی به آموزش والدین نیاز دارد اما کودک بیش‌فعال، نیروی ویژه‌ای را می‌طلبد. نتیجه‌ی این حمایت‌ها و آموزش‌ها این است که می‌توانید به کودک بیش‌فعال خود کمک کنید تا به ‌سوی موفقیت گام بردارد.
در اینجا چند روش مناسب برای رفتار با این کودکان را عنوان می‌کنیم:
 
۱- نگرش و افکار خود را تغییر بدهید
از آنجا که تعدادی از انتظارات، باورها و پیش‌داوری‌های خاص والدین باعث بروز مشکلات ارتباطی والد و کودک می‌شود، لازم است برخی از شناخت‌ها در نخستین مرحله اصلاح شوند. به صورت خلاصه هر چقدر می‌توانید در مورد این بیماری بیاموزید، هر چقدر بیشتر بدانید می‌توانید بهتر به کودکتان کمک کنید.
 
۲- گوش دادن و صحبت کردن درست را بیاموزید
باز نگه ‌داشتن پل ارتباطی میان والدین و کودک فوق‌العاده مهم است و موجب می‌شود اختلاف‌ها و تعارض‌های میان والدین و کودک به شکل موثری از میان برداشته شود و از وخیم‌تر شدن روابط میان آنها جلوگیری کند. برای این مورد پیشنهاد می‌شود:
 
* رفتار خود را با سن کودک متناسب کنید.
* در هنگام صحبت با کودک ارتباط چشمی با او داشته باشید.
* با جملات ساده صحبت کنید.
* خود را به جای کودک بگذارید.
* سعی کنید هدف او را از بروز چنین رفتارهایی کشف کنید و برای گوش دادن به صحبت‌های کودک خود وقت بگذارید.
* آرام ولی محکم صحبت کنید. اگر معمولا هنگامی که کاری از کودکتان می‌خواهید صدایتان را بلند می‌کنید، کودک می‌آموزد هنگامی که صدایتان را به حداکثر نرسانده‌اید، به شما بی‌توجهی کند.
* احساستان را به کودک بگویید. بدون اینکه مستقیم از کودک انتقاد کنید، به او بگویید در مورد اعمال و رفتارش چه احساسی دارید. برای مثال: «به خاطر اینکه موهایت را شانه نمی‌کنی واقعا ناراحتم» یا «وقتی به موقع نمی‌خوابی، واقعا نگران می‌شوم.»
 
 
 

منتشر شده در شنبه 7 اسفند 1400       کد خبر : 10404
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح