ادب و نزاکت

ممکن است عجیب به نظر برسد اما یکی از موضوعاتی که در روابط صمیمانه وجود دارد، رعایت ادب و نزاکت است که در مورد غریبه‌ها و غیرخودی‌ها مراعات می‌کنیم. دوروتیاویکس می‌نویسد: «حیرت‌آور است و با این حال واقعیت دارد که بسیاری از کسانی که حرف‌های زشت و ‌توهین‌آمیز می‌زنند، کسانی هستند که ما آنها را خودی می‌پنداریم. شما هرگز به ذهنتان نمی‌رسد که به یک غریبه بگویید: خدای من! آیا می‌خواهی آن داستان قدیمی را تکرار کنی؟»
در بسیاری از ازدواج‌ها، زن و شوهر وقتی به مشکل ارتباطی با یکدیگر برمی‌خورند، یکی از آنها ممکن است بگوید: «اگر همسرم بیشتر مراعات می‌کرد و به احساسات من احترام می‌گذاشت، من هم با او به‌گونه‌ی دیگری رفتار می‌کردم و به احساساتش احترام می‌گذاشتم، اما تا زمانی که همسرم به این رفتارش با من ادامه دهد، من هم به همین شکل واکنش نشان خواهم داد.» کسی وجود ندارد که به تنهایی ملاحظه‌‌کار باشد و با ادب رفتار کند.
بررسی‌های انجام شده‌ی رفتار هر یک از زوجین با دیگران در مقایسه با رفتارشان با همدیگر، نشان می‌دهد که آنها نسبت به یکدیگر گستاخ‌تر هستند و بیشتر مرتکب بی‌ادبی می‌شوند. زن و شوهر بیشتر حرف یکدیگر را قطع می‌کنند و سبب دلخوری یکدیگر می‌شوند و همچنین به اندازه‌ی کافی از یکدیگر تعریف و تمجید نمی‌کنند.
ما دیده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که در ازدواج‌های موفق زن و شوهر با هم همدلانه رفتار نمی‌کنند اما نسبت به هم، جانب ادب را رعایت می‌کنند و نیز زوج‌هایی هستند که نسبت به یکدیگر مودب و بانزاکت نیستند اما همدلی میان آنها وجود دارد. چگونه می‌توان تعادلی میان همدلی و رعایت ادب و نزاکت پیدا کرد؟
به شدت مهم است که رفتار مودبانه‌ای داشته باشید. رعایت ادب چیزی است که خود شما تصمیم می‌گیرید و آن‌ را می‌خواهید. بدترین کاری که ممکن است بکنید این است که تصمیم بگیرید در روابط خود با همسرتان ادب را رعایت نکنید، آن هم به این دلیل که همسرتان با شما مودبانه رفتار نمی‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بحث شما و‌ همسرتان به جنگ با کلمات رکیک تبدیل می‌شود و هر دوی شما احساس بدی پیدا می‌کنید و شاد بودن از رابطه‌ی شما حذف می‌شود. بنابراین برای اجتناب از تبادل‌های منفی، باید تصمیم بگیرید که ادب را رعایت کنید، حتی اگر همسرتان رفتار مودبانه نداشته باشد. اینجاست که می‌گوییم ادب و نزاکت در روابط حسنه‌ی شما نقش بسیار موثری ایفا می‌کند. البته وقتی همسرتان مودب باشد، معمولا شما هم رفتار مودبانه در پیش می‌گیرید و در نتیجه با هم مودبانه صحبت می‌کنید.
 
 
برگرفته از کتاب: راهنمای زوج‌ها در برقراری ارتباط
اثر: جان گاتمن
منتشر شده در شنبه 7 اسفند 1400       کد خبر : 10405
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح