چگونه ارتباط را با نوجوانان حفظ کنیم؟

والدین نوجوانان اغلب نمی‌دانند چگونه روابطشان را با فرزندانشان حفظ کنند. در ادامه ۳۰ راه برای ایجاد اعتماد، درک، محبت و حفظ ارتباط با نوجوانان آورده شده است.

۱- شنیدن
به حرف‌های نوجوانتان به ‌دقت توجه کنید. نوجوانان اغلب بیشتر از آن چیزی که در ظاهر به نظر می‌رسد، می‌گویند. مفهوم نهفته در صحبت‌های آنها را درک کنید و به لحن صدا و زبان بدنشان توجه کنید.

۲- برنامه‌های کوچک برای حفظ ارتباط با نوجوانان
شاید شما قبل از ترک منزل او را بغل می‌کنید یا همیشه تعطیلات آخر هفته برای خوردن شام با هم بیرون می‌روید. یا با دخترتان به آرایشگاه می‌روید. برنامه‌هایی را پیدا کنید که هر دو دوست دارید و می‌توانید به ‌طور مداوم آنها را انجام دهید. خواهید دید که نوجوانتان برای این برنامه‌ها لحظه‌شماری می‌کند.

۳- به درددل آنها گوش دهید
اگر شنونده‌ی خوبی باشید، نوجوانتان مشکلاتش را با شما در میان می‌گذارد. او از شما نمی‌خواهد وارد عمل شوید و مشکلش را حل کنید. این کار باعث می‌شود احساس ناتوانی و وابستگی کند. آنچه او از شما می‌خواهد این است که گوش دهید، چند سوال خوب بپرسید تا بتواند احساساتش را سازماندهی کند و در مورد بهترین راه‌حل فکر کند. احتمالا بعد از این مکالمه او به شما احساس نزدیک‌تری می‌کند.

۴- با احساس خستگی ناشی از انجام تکالیف همدردی کنید
همدردی با او در مورد اینکه تمام روز در مدرسه مشغول بوده و الان هم مجبور است تمام بعدازظهر را صرف انجام تکالیف کند برقراری ارتباط را اندکی آسان‌تر می‌کند. کمک‌های کوچکی مثل ویرایش انشا یا تصحیح تکالیف ریاضی می‌تواند کمک بزرگی به روابطتان کند. بردن چای یا میان‌وعده هم می‌تواند او را خوشحال کند.

۵- هر روز از نوجوانان خود بپرسید که روزشان چگونه گذشت
ممکن است نوجوانان در مقابل سوالات اینچنینی جبهه بگیرند، اما با پرسیدن اینکه مدرسه یا کلاس ورزش چگونه گذشت، به‌ مرور متوجه می‌شوند که واقعا به تجربیات روزانه‌ی آنها هم علاقه‌مند هستید، نه فقط نمرات و دستاوردهایشان. برای تشویق آنها به درست پاسخ دادن، سوالات را با جزئیات بپرسید:
«بقیه‌ی بچه‌ها در کلاس در مورد ایده‌ی تو درباره‌ی... چه پاسخی دادند؟»
«این روزها معمولا با چه کسی نهار می‌خوری؟»

۶- هر روز آنها را در آغوش بگیرید
مهم نیست چند سالتان است، همه به توجه و عشق مداوم کسانی که دوستشان دارند نیاز دارند. نوجوانتان را در آغوش بگیرید و بگویید «دوستت دارم.» این یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای حفظ ارتباط با نوجوانان است.

۷- اگر دوست ندارند بغلشان کنید، پاهایشان را ماساژ دهید
چه کسی می‌تواند ماساژ پا را رد کند؟ این فرصتی عالی برای گفتگو است.

۸- در رویدادهای مهم حضور داشته باشید
فعالیت‌های بعد از مدرسه معمولا بخش بزرگی از زندگی نوجوانان‌ هستند. بنابراین توجه کردن به سرگرمی‌های موردعلاقه‌ی آنان راهی عالی برای برقراری و حفظ ارتباط با نوجوانان است. کارهایتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که همراهشان به بازی یا مسابقه بروید و از دیدن استعدادهای فرزندتان لذت ببرید. اما به یاد داشته باشید، شما مربی آنها نیستید و قرار نیست در مورد چگونگی ارتقای بازی آنها صحبتی کنید. فقط قدردانی کنید و بگویید «دوست دارم بازی تو را تماشا کنم.»

۹- گاهی اوقات اصلا چیزی نگویید
نوجوانتان عالی و کامل نیست. ممکن است اشتباهات زیادی بکند. اما هرچه بیشتر در مورد او نظر بدهید، بیشتر احساس می‌کند که دوستش ندارید، حتی اگر هر روز بگویید که دوستش دارید. گاهی اوقات مجبورید پیشنهاداتی را برای بهتر شدن اوضاع ارائه دهید، اما می‌توانید این کار را به شیوه‌ی مثبت انجام دهید. به عبارت دیگر، در آن لحظه به ‌دنبال کاری بگردید که نوجوان به ‌درستی انجام می‌دهد. کدام جمله‌ نوجوانتان را بیشتر به ‌سمت همکاری و محبت ترغیب می‌کند؟ «ازت ممنونم که تنها با یک بار یادآوری ظروف کثیف را از اتاقت به آشپزخانه آوردی. واقعا از تو سپاسگزارم» یا «بالاخره آن ظرف‌های کثیف را از اتاقت بیرون آوردی... من نمی‌دانم چطوری در آن اتاق کثیف زندگی می‌کنی!» برای هر قدم رو به جلویی ارزش قائل شوید.

۱۰- برای نوجوانان پیامک ارسال کنید
البته که می‌توانید تماس بگیرید. اما برای او خجالت‌آور است که در حضور دوستانش تلفن را بردارد و با مادرش صحبت کند. اگر پیامک بدهید، ارتباط خود را حفظ می‌کنید و او مجبور نیست که توضیح دهد به چه کسی پیام می‌دهد.

۱۱- با اتومبیل به سفر بروید
اجازه دهید او موسیقی را انتخاب کند! نوجوانان در حال شناخت و کشف سلایق خود هستند و بسیاری از اوقات کتاب‌ها، فیلم‌ها و موسیقی که از آن لذت می‌برند بخش بزرگی از رشد شخصیتی آنها است. اجازه دهید او لیست آهنگ‌ها را انتخاب کند. حتی اگر از موسیقی لذت نمی‌برید، سلیقه‌ی آنها در موسیقی نشان‌دهنده‌ی افکار و احساساتشان است. حداقل این امکان را برایتان فراهم می‌کند که در موردش صحبت کنید.

۱۲- باشگاه کتاب‌خوانی خانوادگی تاسیس کنید
دو نسخه از رمانی که هر دوی شما از آن لذت می‌برید خریداری کنید. مکانی سرگرم‌کننده (مثلا کافی‌شاپ) برای صحبت در مورد آنچه خوانده‌اید بیابید. نظر شما در مورد انتخاب شخصیت‌ها چیست؟ آیا آنها هم همان انتخاب را خواهند کرد؟ متوجه شدند که نقشه چیست؟ برای دانش‌‌آموزان دبیرستانی پرمشغله، پیشنهاد دهید که انشایی را که برای کلاس ادبیات آماده کرده‌اند بخوانند.

۱۳- فرزندتان و دوستانش را به صرف شام دعوت کنید
اما آنها را در برنامه‌ریزی برای منو و تهیه‌ی غذا مشارکت دهید. این روش خوبی است تا نه‌تنها به نوجوانتان آماده‌سازی غذاهای ساده را یاد بدهید، بلکه باعث می‌شود که احساس بزرگی کنند و همچنین موقعیتی است که دوستان او را بشناسید.

۱۴- اجازه دهید در سفرهای خانوادگی دوستشان را همراه خود بیاورند
اگرچه این کار ممکن است محفل خانوادگی را آشفته کند، اما کمک می‌کند با شناختن دوستان او و تماشای تعاملاتش با دوستانش، نوجوانتان را بهتر بشناسید. اغلب این کار گفتگوهای جالب‌تری را به وجود می‌آورد.

۱۵- با هم ورزش کنید
وقتی نوجوان در حال تمرین است، بپرسید آیا می‌توانید به او بپیوندید. اگر او به پرتاب توپ در حلقه علاقه‌مند است، به او بپیوندید، حتی اگر سال‌ها است که بسکتبال بازی نکرده‌اید.

۱۶- با هم فیلم تماشا کنید
تنقلات تهیه کنید و با نوجوان اوقات خوشی را بگذرانید. اجازه دهید فیلم را او انتخاب کند. اما مراقب باشید که هر هفته این برنامه را تکرار نکنید. در غیر این صورت نوجوان فکر می‌کند در تلاشید او را از رویدادهای اجتماعی بازدارید.

۱۷- برای حفظ ارتباط با نوجوانان، در کار خانه همکاری کنید
نوجوانان معمولا زمان و کاری را که صرف کارهای خانه می‌شود به رسمیت نمی‌شناسند. گفتن حرف‌هایی مانند: «هر دوی ما روز طولانی داشتیم، اگر با هم این غذا را آماده کنیم، خیلی سریع‌تر پیش می‌رود و هر دوی ما زودتر می‌توانیم استراحت کنیم» روش خوبی است. هرچه بیشتر از آنها بخواهید کارها را انجام دهند، احتمال اینکه نوجوانتان مقاومت کند بیشتر است.

۱۸- با هم کارهای جدید را امتحان کنید
تجربه‌ی کار یا تفریحی جدید با هم کاری فوق‌العاده است.

۱۹- با هم خوش بگذرانید
راهی برای لذت بردن از با هم بودن پیدا کنید. از آنجا که نوجوانان معمولا کارهای والدین را کسالت‌آور می‌دانند، باید به کارهایی که از دید آنها لذت‌بخش است توجه کنید و به آنها بپیوندید. برنامه‌های تفریحی و لذت‌بخش باعث می‌شود فرزندتان بیشتر تمایل به صحبت با شما داشته باشد.

۲۰- از نوجوان خود بخواهید چیزی به شما بیاموزد
نوجوانان می‌خواهند خودشان را بزرگ و بالغ نشان دهند. چه چیزی بهتر از اینکه به والدین آموزش دهند؟ از اینکه چقدر نوجوانتان می‌داند و شما نمی‌دانید متعجب خواهید شد. به احتمال زیاد او چیزهایی در مدرسه یاد می‌گیرد که برای شما جذاب است. بنابراین ممکن است به او اجازه دهید آنچه را در مورد نویسندگان بزرگ یا امپراطوری روم آموخته است به شما بگوید.

۲۱- به اردو یا پیک‌نیک بروید
به دور از تلویزیون، تبلت و تلفن همراه، جایی بروید که می‌توانید پیاده‌روی و صحبت کنید.

۲۲- برای رفتن به یک مسابقه بلیط بخرید
چه تیمتان برنده شود و چه بازنده، تشویق کردن کنار یکدیگر شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند. نشستن کنار همدیگر زمان زیادی برای صحبت فراهم می‌کند.

۲۳- کارهای داوطلبانه انجام دهید
نوجوانان می‌خواهند جهان را به جای بهتری تبدیل کنند و ببینند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند. پیوستن به آنها در این کار برایشان بسیار ارزشمند است.

۲۴- بدون اجازه‌ آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکنید
قول دهید که در مورد موضوعات نظر نمی‌دهید، اما اجازه دارید مطالبی را که منتشر می‌کنند لایک کنید. این پنجره‌ای عالی به دنیای آنها است، خصوصا اگر به آنچه می‌بینید واکنش نشان ندهید.

۲۵- آنها را با دیگران مقایسه نکنید
مقایسه راهی قطعی برای بیزاری و ناامیدی نوجوانان است. آنها دوست دارند خود را فردی ویژه و منحصربه‌فرد بدانند. بهتر است شما به این خواسته احترام بگذارید و قدردان آنها باشید.

۲۶- اجازه دهید آزادی داشته باشند
نیازی نیست بیش از حد مراقب نوجوانانتان باشید، مگر اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد. درحقیقت، اشتباه کردن بخش بزرگی از رشد است. قطعا پیشنهاد نمی‌شود که اجازه دهید نوجوانتان مخفیانه به کارهای نابهنجار دست بزند. اما رفتن به مهمانی یا قرار ملاقات داشتن بخشی از زندگی عادی نوجوانان است. نگرانید؟ در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. سپس، به نوجوان بگویید که قبول دارید که بیش از حد نگرانید، اما به کمی اطمینان نیاز دارید. بنشینید و چند سوال در مورد برنامه‌های آنها بپرسید تا نگرانی‌تان برطرف شود.

۲۷- با نوجوانان در مورد ارتباط با جنس مخالف و رابطه‌ی جنسی صحبت کنید
والدین باید بدانند که امروزه نوجوانان خیلی زود مسائل جنسی را یاد می‌گیرند. به ‌جای حبس کردن آنها در اتاقشان، در مورد روابط با جنس مخالف با آنها صحبت کنید. هرچه بیشتر این موضوع را نادیده بگیرید، احتمال آسیب دیدن فرزندتان بیشتر می‌شود.

۲۸- برای حفظ ارتباط با نوجوانان سنت را فراموش کنید
به‌ جای آن، از بد رفتاری و قضاوت نادرست به ‌عنوان فرصتی برای نزدیک شدن به نوجوانتان و کمک به او در قضاوت خوب استفاده کنید. وقتی نوجوانانتان اشتباه می‌کنند، با آنها صحبت کنید و به آنها گوش دهید! ریشه‌یابی مسئله و کمک به حل آن و آموزش نحوه‌ی کنار آمدن بهتر با هیجانات، بسیار بهتر از قفل کردن در و دور انداختن کلید است.

۲۹- به آنها یادآوری کنید که چقدر خاص هستند
نیازی نیست بیش از حد از او تعریف کنید. اما گاهی اوقات یادآوری اینکه چقدر به شخصیت منحصربه‌فردش افتخار می‌کنید عزت‌نفس او را تقویت و ارتباطتان را قوی‌تر می‌کند. فقط دستاوردهای بزرگ را تحسین نکنید. توجه کنید که برای چه کاری واقعا تلاش کردند، سپس از تلاش و پشتکارشان قدردانی کنید.

۳۰- عشق بی‌قیدوشرط را برای حفظ ارتباط تمرین کنید
کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ ارتباط با نوجوانان و رابطه‌ی سالم و قابل‌اعتماد با آنها انجام دهید، اما افراد با هم متفاوت‌ هستند. درست است، نمی‌توانید برای زندگی نوجوانان برنامه‌ریزی کنید و آنها نیز متوجه نمی‌شوند که زندگی در حال حرکت است. اما به یاد داشته باشید که حمایت بی‌قیدوشرط از نوجوانان، بدون توجه به اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، هدف اصلی شما در مقام پدر و مادر است.
«وقتی کاهو می‌کارید، اگر خوب رشد نکند، کاهو را سرزنش نمی‌کنید. شما به ‌دنبال دلایلی برای این امر می‌گردید. ممکن است به کود یا آب بیشتر یا آفتاب کمتر نیاز داشته باشد. شما هرگز کاهو را مقصر نمی‌دانید. اما اگر با دوستان یا خانواده‌ی خود مشکل داشته باشید، طرف مقابل را مقصر می‌دانید. اما اگر بدانید چگونه از آنها مراقبت کنید، آنها هم مانند کاهو به ‌خوبی رشد می‌کنند. سرزنش کردن هرگز نتیجه‌ی مثبتی ندارد، اگر درک کنید و این درک را نشان دهید، شرایط تغییر خواهد کرد.»
 
منتشر شده در پنجشنبه 19 اسفند 1400       کد خبر : 10429
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح