دو کلام حرف حساب با عصر جدید

فصل سوم برنامه عصر جدید در حالی بر روی آنتن تلویزیون رفت که مخاطبان به رغم اشکالات ساختاری در فصل های قبل، مشتاقانه پای گیرنده های خود نشستند تا بلکه در کویر بی برنامگی صداوسیما شاید دقایقی را با هیجان شاهد یک برنامه سرگرم کننده باشند.
 
ساختار مشابه این برنامه با برنامه های کشورهای دیگر، انتظارات مشابهی را رقم می زند. شناسایی استعدادهای ناشناس و معرفی آنان به مخاطبان، مهمترین خروجی برنامه های استعدادیابی است.
 
برنامه عصر جدید گاهی به ماه عسل و گاهی به محل تمرین باشگاه های ورزشی تبدیل می شود؛ و مخاطب رفته رفته از خود سوال می کند، آیا هدف این برنامه کور کردن استعدادهای ناشناخته است؟گاهی اجراها آنچنان ارزشی می شود که برای داورها چاره ای جز رای سفید باقی نمی ماند.
 
از شب اول سیاست این برنامه تایید گروه های ورزشی بوده است، آنچنان این افراط پر رنگ شده که انگار عصر جدید یک برنامه داوری ورزش های رزمی و زورخانه ای است و لاغیر.
 
از دیگر اشکالات ساختاری برنامه، مجری آن است، احسان علیخانی سعی دارد در این فصل علاوه بر اثبات سلطه خود بر هیات داوران، ادبیات زشت و نابهنجاری از خود به نمایش بگذارد؛ اینکه استاندارد حضور و تسلط مجری در برنامه های استعدادیابی چه میزان است پاسخی روشن دارد، اما ادبیات گستاخانه مجری برنامه، لحن و گفتار تمسخر آمیزش، آنچنان به ذوق می زند که صدای خاص و عام در آمده است.
 
از مجری که بگذریم، هیات داوران تغییراتی را شاهد بوده و خروجی این تغییرات نمایشی حزن انگیز و نه امیدکننده بود.
 
از میان چهار صندلی داوران یک صندلی که سهم صداوسیماست و تفاوتی نمی کند سید بشیر حسینی بر آن تکیه داده باشد یا مجید اسماعیلی.
 
خروجی رای این صندلی توجه صرف به همگامی و مطابقت شرکت‌کننده و کاری که عرضه
 
می کند یا به نمایش می گذارد با استانداردهای ارزشی است، تضاد   رای این صندلی با نظر عموم مردم هم برای دست اندرکاران اهمیتی ندارد.
 
کارن همایون‌فر در صندلی آریا عظیمی‌نژاد نشسته است؛ میزان تسلط او حتی در حوزه ی تخصصی اش نیز پر از اشکالات اساسی است اوج بی سوادی او در درک محتوا و فرم موسیقی سنتی آذربایجان توسط یک عاشق جوان به شدت نمایان بود.
 
سایر قضاوت های همایون‌فر هم در سومین فصل عصر جدید کاملا سطحی و گاهی متضاد بود.
 
اما ژاله صامتی که با همان رویکرد رویا نونهالی به میدان قضاوت پانهاده بود؛ یک هنرپیشه معمولی اما احساساتی که در بدترین زمان، بدترین واژه‌ها را جمله بندی کرد و در فضای مجازی موجی از انتقادات ها را به راه انداخت.
 
ژاله صامتی هنوز در گفتار خودش ته لهجه محلی را حفظ کرده اما به شرکت کننده ای شاید از سر دلسوزی اما با شیوه ای نامناسب هم رای قرمز داد هم به لهجه و سبک زندگی‌اش تاخت.
 
به عنوان یک منتقد اعتقاد دارم برنامه عصر جدید تخریبی قطعی  در پرورش استعدادها و معرفی آنان به جامعه است.
 
احسان علیخانی اگر به همین رویه ادامه دهد دیری نمی پاید که در همین سازمان بی در و پیکر صداوسیما ترد خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
نویسنده: محمد حیدری
منتشر شده در سه شنبه 16 فروردين 1401       کد خبر : 10466
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح