چگونه با افراد سمّی برخورد کنید؟

افراد سمّی با منطق در جنگ هستند. برخی از آنان از اثرات منفی خود بر دیگران آگاه نیستند و برخی دیگر از این که بحران ایجاد و دیگران را تحریک کنند، لذت می‌برند. در هر شکل آنان پیچیدگی‌های غیرضروری ایجاد می‌کنند و بدتر از همه دیگران را مضطرب می‌کنند.
مطالعات نشان داده مغز هنگامی که در معرض محرک احساسی منفی قرار می‌گیرد، مانند احساساتی که افراد سمّی در دیگران ایجاد می‌کنند، واکنش استرس‌زای شدیدی نشان می‌دهد. افراد سمّی باعث می‌شوند شما به حد بالایی از استرس برسید که باید به هر شکل ممکن از آن اجتناب کنید.
 
این استراتژی‌ها در برخورد با افراد سمی موثر است:
برای خود خطوطی را رسم کنید
آنها دائما در حال شکایت کردن و بیان مشکلات هستند. آنها با غر زدن نزد دیگران حالشان بهتر می‌شود، اما در بسیاری از موارد شنوندگان احساس استرس و ناراحتی می‌کنند. باید بین شنیدن برای ابراز همدردی و شنیدنی که موجب برانگیختن احساسات منفی در شما می‌شود تفاوت قائل شد. بنابراین بهتر است فاصله‌ی خود را با این افراد حفظ کنید. یک راه این است که از آنان راجع به راه‌حل به جای بحث سر مشکل سوال کنید. به این ترتیب یا آنان مکالمه را ترک می‌کنند و یا مکالمه به سمت مسیر مفیدتری پیش خواهد رفت.
 
بدانید کی به جنگ بروید 
اگر در طرف مقابل شما از این نوع افراد سمّی باشد، درگیر شدن در نزاع‌های طولانی انرژی شما را هدر می‌دهد. به خصوص اگر در این‌گونه نزاع‌ها احساسات خود را کنترل نکنید، به شما صدمه‌ی جدی وارد می‌شود. وقتی بر احساسات خود مسلط باشید، می‌توانید هوشمندانه زمین و زمان منازعه را تعیین کنید.
 
بالاتر از آنان ظاهر شوید
آنان غیرمنطقی هستند بنابراین می‌توانند شما را کلافه کنند. اجازه ندهید بر اساس احساسات پاسخ آنان را دهید. شما نمی‌توانید آنان را در بازی که به آن خوب عادت کردند، شکست دهید. این نیازمند خودآگاهی است که می‌توانید با تمرین‌های هوش هیجانی به این درجه از خودآگاهی برسید. بعضی وقت‌ها در مواجهه با افرادی که کاملا از نظر احساسی بی‌ثبات هستند، بهتر است تنها لبخند بزنید و بروید.
 
نگذارید دیگران لحظه‌های خوشی شما را محدود کنند
اگر عقاید و نظرات دیگران نقش زیادی در رضایت شما دارد، یعنی شما حاکم بر خوشحالی و رضایت خود نیستید. افراد با هوش هیجانی بالا وقتی در مورد کاری که کردند رضایت درونی دارند، نمی‌گذارند نظرات منفی دیگران خوشحالی آنان را از بین ببرد.
 
بر روی مشکلات تمرکز نکنید
جایی که شما روی آن تمرکز می‌کنید احساسات شما را مشخص می‌کند. وقتی تمام توجه‌تان بر روی مشکلات است این موجب برانگیختن احساسات منفی و استرس می‌شود. وقتی توجه‌تان بر روی نحوه‌ی مواجهه با مسئله و یافتن راه‌حل است، احساس کفایت بیشتری می‌کنید و استرس شما کمتر می‌شود. وقتی با افراد سمّی مواجه می‌شوید، دائما به مشکل‌زا بودن آنان فکر نکنید بلکه تمرکز خود را به سمت نحوه‌ی مواجهه با آنان ببرید.
 
فراموش نکنید
افراد با هوش هیجانی بالا به سرعت می‌بخشند، اما فراموش نمی‌کنند. بخشیدن یعنی سریع گذر کردن و ادامه‌ی مسیر دادن. اما به این معنی نیست که اجازه دهید فرد خطاکار دوباره اشتباهش را تکرار کند. آنان خود را در برابر اشتباهات آتی محافظت می‌کنند.
 
از سیستم پشتیبانی خود استفاده کنید
این اشتباه است که در مقابله با هر مسئله‌ای صرفا روی خودتان  اتکا کنید. هرکسی فردی را دارد که در دشواری‌ها او را کمک کند. این افراد را در زندگی خود شناسایی کنید و در مواقع دشواری از مشورت و کمک آنان بهره ببرید. اجازه دهید آنان نقاط ضعف شما را در برخورد با افراد سمّی شناسایی کرده و راهنمایی‌تان کنند. به خصوص که آنان با احتمال زیاد در حد شما از نظر احساسی درگیر مسئله نیستند، بهتر می‌توانند برای رسیدن به راه‌حل کمک کنند.
 
با استفاده از این استراتژی‌ها ذهن خود را تمرین دهید تا در تقابل با افراد سمّی استرس را بهتر مدیریت کند و اثرات منفی تعامل با این افراد را کاهش دهد.
منتشر شده در يكشنبه 4 ارديبهشت 1401       کد خبر : 10487
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح