اعلام تخلفات ارزی و گران‌فروشی‌های دارو به قوه قضاییه / مجازات‌ها بازدارنده باشند

به گزارش ۴اکباتان دکتر بهرام دارایی با اشاره به معایب ارز ۴۲۰۰ و ایجاد رانت در حوزه دارو، گفت: حوزه‌هایی که بحث‌های اقتصادی داشته باشد و راه‌هایی برای ایجاد رانت در آن وجود داشته باشد، مانند بحث‌های ارز ترجیحی، یارانه‌ها، انحصار، سهم‌های ویژه و...، حتما ممکن است مفسده در آن ایجاد شود و شکی در آن نیست. بنابراین مانند هر حوزه دیگر، در حوزه‌های دارو، غذا، تجهیزات پزشکی و... هم ممکن است این اتفاقات رخ دهد و تاکنون هم اتفاق افتاده است.
 
سودجویی کاسبان تحریم در حوزه سلامت
 
وی افزود: مصادیق و موارد آن هم همواره وجود داشته است و سال‌های اخیر هم اتفاقاتی اعم از ریز و درشت در این زمینه رخ داده است. در عین حال زمانی هم که ما در تحریم به سر می‌بریم، کاسبان تحریم و سوء استفاده‌کنندگان از تحریم همیشه حضور دارند. در همه حوزه‌ها این وجود دارد، در حوزه دارو و غذا و تجهیزات پزشکی هم باوجود اینکه با سلامت و جان مردم سروکار دارد، از آن هم روی‌گردان نیستند و در آن هم وارد می‌شوند.
 
دارایی با بیان اینکه موارد برخورد با این سودجویان باید شدیدتر و جدی تر باشد، ادامه داد: البته به خود سیستم‌ها و حاکمیت هم برمی‌گردد که بتواند به‌گونه‌ای عمل کند تا دست این سودجویان را تا حد امکان کوتاه کند. شکی نیست که با قوانین و نظارت‌هایی که وجود دارد، کاهش اثر عامل انسانی در بحث مقررات و مجوزها و ... هم مهم است و باید انجام شود.
 
وی با بیان اینکه گاهی اوقات وضع زیاد قانون هم منجر به گیج شدن مردم و اجراکنندگان می‌شود و می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، گفت: زیرا سودجویان می‌توانند از همان قوانین و تبصره‌ها سوءاستفاده کنند.  بنابراین قوانین موازی و تکراری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بر این اساس مقررات‌زدایی و آسان و مشخص کردن قوانین به طوری که نتوان آن‌ها را تفسیر به رای کرد، بسیار مهم است.
 
ضرورت نظارت مکانیزه بر دارو، غذا و تجهیزات پزشکی
 
دارایی گفت: از طرفی بحث نظارت‌ها هم باید بسیار جدی شود. برنامه‌ها و سیستم‌های مکانیزه هم برای همین است که بتواند شفافیت ایجاد کند، اثر عامل انسانی را کم کند و... که در سازمان غذا و دارو سال‌هاست بر روی این موضوع تاکید و کار می‌شود. سامانه تی‌تک هم برای همین ایجاد شده که بتواند تا جایی پیش رود که عامل انسانی کمترین اثر را در اعطای مجوزها و ... داشته باشد تا بتوانیم ادعا کنیم عامل انسانی به حداقل رسیده و شفافیت هم کمک می‌کند تا متوجه شویم که هر کس در این سیستم چه اقدامی انجام می‌دهد.
 
وی افزود: به عنوان مثال به تازگی در بحث تجهیزات پزشکی روی سایت‌مان هر کسی را که در حوزه واردات یا زمینه‌های دیگر ارزی را گرفته، اعلام کردیم تا مشخص باشد که چه کسی، چه ارزی، برای چه کاری و از چه منبعی دریافت کرده و این می‌تواند کاملا شفاف شود. برای دارو هم همین اقدام را انجام می‌دهیم و ماهیانه آن‌ها را اعلام می‌کنیم.
 
گزارش تخلفات ارزی و گران‌فروشی‌های سنگین به قوه قضاییه 
 
دارایی گفت: البته مواردی را هم اعلام کردیم که تخلفاتی در زمینه ارز ترجیحی انجام شده که به قوه قضاییه رفته و امیدواریم به زودی تکلیف آن‌ها مشخص شود. به تازگی هم یکسری موارد گران‌فروشی‌های سنگین را اعلام کردیم که در دست بررسی است و امیدوارم به زودی اعلام شود. همچنین حتما امیدوارم که جرایمی که به متخلفان داده می‌شود، آنقدر بازدارنده باشند تا دیگر کسی طرف سودجویی از دارو و غذای مردم نیاید تا بخواهد اخلال ایجاد کرده یا سود نامشروعی به دست آورد.
 
انتهای پیام/
منتشر شده در شنبه 7 خرداد 1401       کد خبر : 10532
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح