دوبی امارات بدنبال حذف پلاستیک‌های یکبارمصرف

به گزارش۴اکباتان با آغاز پروژه «دبی کن»، این امیرنشین تعهد برای حرکت به سوی آینده‌ای پایدارتر را آغاز کرده است. مرحله اول این برنامه، کاهش استفاده از بطری‌های یک‌بار مصرف است. در گام نخست، شهروندان و گردشگران به استفاده از ۴۰ مارک جدید بطری‌های چند بار مصرف که در سراسر شهر تعبیه شده اند، تشویق می‌شوند.

یوسف لوتاه، نایب رئیس گردشگری پایدار در دبی می‌گوید: «یک عامل اساسی هدایت رفتارها به سویی است که تغییرات کوچک سبک زندگی افراد، در ابعاد عظیم مثمر ثمر شود. ما بر هماهنگی با بخش خصوصی برای تغییرات کوچک متمرکزیم. به این ترتیب احداث زیرساخت‌ جایگزینی بطری‌های پلاستیکی برای پاسخ به نیاز مردم را همزمان با توضیح تاثیری که تغییر سبک مصرف آن‌ها می‌تواند داشته باشد، همزمان پیش بردیم. از همان ماه فوریه که استارت این کار را زدیم، نتیجه مثل گلوله برفی که به بهمن تبدیل می‌شود، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. ما دنبال ابتکارات مختلفی بودیم. یکی از کلیدی‌ترین موارد برای مرحله بعد، ممنوعیت کامل استفاده از ساک‌های پلاستیکی یک بار مصرف است.»

بیش از ۵۰۰ شرکت دولتی و خصوصی با کمپانی‌های مستقر در دبی همکاری می‌کنند. بسیاری از آن‌ها، از جمله هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی، آب‌خوری‌های خودشان را به راه‌ انداخته‌اند که به خودی خود تغییرات عمده‌ای ایجاد می‌کند.

مارک دسکروزی، مدیر روابط عمومی هتل‌های زنجیره‌ای اکرو می‌گوید: «دبی چند سال پیش نیاز مبرم به تحول در راستای حرکت به سوی آینده‌ای پایدار و لزوم کاهش استفاده از پلاستیک و داشتن گزینه‌های جایگزین پی برد. طبیعتا راهکارها و ابتکار عمل‌هایی در پیش گرفته شد. چیزی که برای ما جالب است اینکه تمرکز صرفا روی ساکنان دبی نبود. وقتی صحبت از صنعت گردشگری می‌شود، دبی یکی از کانون‌های جهانی است. در هتلداری، بخشی وجود دارد که به آن وسایل خشک می‌گوییم، مثل شانه و مسواک. بیشتر این وسائل، در حال حاضر پلاستیکی هستند و ما تلاش می‌کنیم چوب یا مواد دیگر را جایگزین کنیم.»

داده‌های تازه نشانگر آن است که سالانه ۴ میلیارد بطری پلاستیکی در امارات استفاده می‌شود. با توجه به اینکه ۴۰ درصد پلاستیک بازیافتی نیست، تاثیر مخرب زیست محیطی این ماده قابل در این کشورمشهود است؛ امری که اهمیت ابتکار عمل «دبی کن» را نشان می‌دهد. برنامه «دبی کن» حتی به فنآوری‌های تصفیه آب و استحصال آب از هوا هم رسیده است.

یوسف لوتاه، نایب رئیس گردشگری پایدار در دبی می‌گوید: «فنآوری ما بر استفاده از رطوبت هوا و کاربرد فرایند میعان برای تبدیل آن به آب است. سامانه، شرکت و فنآوری‌هایی مشغول تولید آب از هوا هستند. با این چشم‌انداز، شرکای ما در مناطق مختلف، از بشکه‌ها و تجهیزاتی استفاده می‌کنند که از مواد بازیافتی ساخته شده است.»

اپلیکیشن بازیافت وئولیا

یکی دیگر از بازیگرانی که برای ساخت یک دبی سبزتر به میدان آمده، اپلیکیشن رایگان بازیافت زباله‌ها است که «ریکپ» نام دارد و محصول شرکت وئولیا است. این کمپانی با همکاری یک شرکت محلی، بطری‌های پلاستیکی را به الیاف تبدیل می‌کند و از آن بالش می‌سازد. این اپلیکیشن همچنین یک سامانه پاداش هم دارد.

ژروم میشل مدیر وئولیا در خاورمیانه می‌گوید: «فهمیدیم که مردم امارات، به شدت مشتاق بازیافت، به هر وسیله‌ای هستند. برای همین هم تصمیم گرفتیم اپلیکیشن ریکپ را اینجا در امارات و با هدف ترویج دگرگونی زیست‌بوم‌محور به راه بیاندازیم که یکی از ارزش‌های ما است. ایده، ساخت یک سرویس بسیار کارآمد و آسان برای جمع‌اوری تمام زباله‌های قابل بازیافت تمام شهروندان و ساکنان امارات است. برای ما مهم این است که یک چرخه اقتصادی محلی را توسعه دهیم. این یعنی با یک شریک سوم برای بازیافت تمام گونه‌های مواد کار می‌کنیم. پس از این ما با مواد بازیافتی، محصول تولید می‌کنیم.»

حرکت‌هایی نظیر «دبی کن» با شعار «یک تغییر کوچک، یک تاثیر بزرگ» و «انرژی برای همه زندگی» فقط نمونه‌هایی کوچک از برنامه‌های پیش رو برای آینده‌ای پایدارتر و عاری از پلاستیک است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

منتشر شده در چهارشنبه 11 خرداد 1401       کد خبر : 10537
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح