خواص درمانی نارنج

به گزارش۴اکباتان، نارنج، میوه‌ای ترش، از خانواده مرکبات است و درخت نارنج که بومی آسیا و مدیترانه است، به عنوان مادر مرکبات شناخته می‌شود و پایه ی بسیار خوبی برای پیوند شاخه‌های نارنگی یا پرتقال است. طبع نارنج، سرد و خشک است. از نارنج، پوست نارنج و بهار نارنج برای تهیه سس سالاد، مربا و مارمالاد و به عنوان طعم‌دهنده غذا استفاده می‌شود، همچنین از روغن نارنج نیز برای تهیه داروها، لوازم آرایشی و صابون استفاده می‌شود.
 
بهار نارنج مانند چای سبز و دیگر گیاهان دارویی، غنی از آنتی‌اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین، دمنوش بهار نارنج دارای خواص ضدالتهاب و ضدآلرژی است؛ بنابراین، مصرف چای و دمنوش این گیاه، در درمان و پیشگیری از سرطان مفید است.
 
نارنج، در پزشکی سنتی چین، برای کمک به گوارش معروف است و به کاهش وزن کمک می کند؛ زیرا، عصاره ی آن، اشتها را سرکوب می کند. هم چنین، برای مشکلات دستگاه گوارش (اسهال، یبوست، گاز روده، زخم معده، یا خون در مدفوع)، گل و نیز روغن این گیاه، پیشنهاد شده است.
 
فواید و خواص نارنج برای بدن:
 
محافظت از کلیه ها
این میوه به سبب محتوای فلاونوئید و خواص آنتی اکسیدانی، نقش محافظ نفرو در برابر آسیب های ناشی از کلیه را  ایفا می کند.
 
جلوگیری از اضافه وزن
نارنج، حاوی آلکالوئیدی به نام سینفرین است وهمانند کافئین، موجب کاهش وزن می شود.
 
جلوگیری از پیری پوست
نارنج، غنی از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است و از آسیب سلول ها و پیری پوست جلوگیری می کند.
 
درمان اختلالات پوستی
پوست تازه نارنج، برای درمان آکنه و اگزما مفید است.
 
جلوگیری از ریزش مو
روغن نارنج، در خوراکی ها و لوازم آرایش استفاده می شود و مواد موجود در آن، از ریزش مو جلوگیری می کند..
 
تقویت مو
نارنج، علاوه بر سلامت پوست، به دلیل وجود اسید فولیک، به تقویت مو کمک می کند.
 
درمان بوی بد دهان
بوی خوش نارنج، به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند. با نوشیدن روزانه یک فنجان نارنج، به مدت یک ماه، می توانید بوی بد دهان را کاهش دهید.
 
بهبود سرماخوردگی
نارنج، حاوی ویتامین ث است و برای درمان سینوزیت و سرماخوردگی مفید است. مصرف مداوم نارنج در زمستان، سبب پیشگیری از سرماخوردگی می شود.
 
کاهش قند خون و دیابت
یکی از خواص نارنج ، کاهش قند خون است. به همین دلیل به بیماران دیابتی توصیه می شود، این چاشنی خوشمزه را به سالاد یا غذای خود اضافه کنند.
خواص آب نارنج
 
آب نارنج دارای خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط آور است و سبب پایین آمدن تب شده و از آن می توان، برای سردردهایی بدون علامت مشخص، استفاده نمود. افرادی که در هوای آلوده دچار تنگی نفس می شوند، بهتر است از نارنج استفاده کنند. برای درمان ورم گلو در اوریون نیز مقدار مساوی از آب نارنج ، سرکه و غوره را با هم مخلوط کرده و بر روی برآمدگی بمالید.
 
خواص درمانی پوست نارنج
 
پوست نارنج دارای مزاج گرم و خشک است و تقویت کننده قلب و معده شده و نشاط آور است. برای تهیه مربا و ترشی که سبب تقویت معده نیز می شود، از خلال پوست نارنج استفاده می کنند. برای جلوگیری از تهوع و استفراغ، ده گرم پوست نارنج خشک شده را بکوبید و با آب بخورید ، از این مورد می توان برای از بین بردن انگل های معده و روده نیز استفاده نمود. برای جلوگیری از سردرد نیز، می توانید پوست نارنج را با سرکه بر روی شقیقه ضماد کنید. برای درمان حالت تهوع و استفراغ، حدود چهار گرم از پوست خشک نارنج را مصرف نمایید.
 
خواص درمانی برگ نارنج
 
برگ نارنج، دارای خاصیت آرام بخش و ضد تشنج بوده و سبب هضم بهتر غذا می شود.
برای درمان دردهای میگرنی و بی خوابی، برگ تازه نارنج را شسته و دم کنید و دم کرده آن را همراه کمی عسل بنوشید تا طعم تلخ آن آزار دهنده نباشد.
برای دفع کرم های روده ، پوست خشک شده نارنج را کوبیده و با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید (مربای خلال پوست نارنج، ناشتا، ضد انگل می باشد).
برای درمان اختلالات کبدی، برگ درخت نارنج را جوشانده و میل کنید (دم کرده برگ نارنج، صفرابر و ضد عفونی کننده می باشد).
هشدار:
 
چاشنی های یاد شده را داخل ظرف پلاستیکی نگهداری نکنید، زیرا اسید موجود در آن، سبب تجزیه ظروف و وارد شدن ترکیبات سرطان زا، درون چاشنی ها خواهد شد.
 
تداخلات دارویی نارنج:
 
نارنج ممکن است با نوعی داروی ضد افسردگی که شامل سیلیجیلین، مارپلن (ایزوکربوکسازید)، ناردیل (فنلزین) و ترانیلسیپرومین است، تداخل داشته باشد.همچنین، می تواند غلظت را در خون افزایش دهد و ریسک عوارض جانبی را افزایش دهد.
 
انتهای پیام/
منتشر شده در شنبه 21 خرداد 1401       کد خبر : 10545
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح