ناسا، تیم تحقیقاتی برای مطالعه بشقاب پرنده‌ها تشکیل می‌دهد

به گزارش ۴اکباتان سازمان فضایی آمریکا، ناسا اعلام کرد که قصد دارد تیمی مستقل را به منظور بررسی و مطالعه موارد رویت غیرقابل توضیح «یوفو‌ها» یا همان بشقاب‌پرنده‌ها تشکیل دهد.
 
ناسا می‌گوید هدف اصلی پروژه این است که ببیند چه مقدار اطلاعات در مورد این موضوع در دسترس عموم است و تا چه میزان اطلاعات بیشتر برای درک مشاهدات غیرقابل توضیح مورد نیاز خواهد بود. کارشناسان این سازمان همچنین نحوه بهترین استفاده از مجموعه اطلاعات در دسترس را در آینده بررسی خواهند کرد.
 
توماس زوربوخن، رئیس پروژه‌های علمی ناسا با این وجود اذعان کرد که جامعه علمی سنتی ممکن است کار این سازمان در پرداختن به این دست موضوعات بحث‌برانگیز را نوعی «پشت‌کردن به اصول علمی» ببیند، با این حال وی گفت که به شخصه موافق چنین نظری نیست.
 
زوربوخن در جریان کنفرانس آکادمی ملی علوم آمریکا که به صورت آنلاین برگزار می‌شد گفت: «ما به این خاطر که ممکن است اعتبارمان به خطر بیافتد از کار خجالت نخواهیم کشید و از آن رویگردان نمی‌شویم. به باور ما بزرگترین چالش این پدیده‌ این است که حوزه‌ای ضعیف به لحاظ در اختیار داشتن داده‌ به شمار می‌رود.»
این مطالعه تازه از پاییز امسال آغاز خواهد شد و ۹ ماه طول خواهد کشید. بنا بر اطلاعات منتشره، هزینه این پروژه بیش از ۱۰۰ هزار دلار نخواهد بود و در آن نیز از داده‌های آزاد و در دسترس استفاده خواهد شد. مسئولان ناسا گفته‌اند در این روند قرار نیست از داده‌های نظامی طبقه‌‌بندی شده استفاده شود.
 
سرپرست این گروه مطالعاتی را دیوید اسپرگل، اختر فیزیکدان و رئیس بنیاد سیمونز برای پیشرفت تحقیقات علمی، بر عهده خواهد داشت. وی در یک کنفرانس خبری گفت تنها پیش‌فرض لحاظ شده در این مطالعه این خواهد بود که بشقاب‌پرنده‌ها احتمالاً توضیحات متعددی خواهند داشت.
 
اسپرگل افزود: «ما باید با فروتنی به همه این سؤالات بپردازیم. من بیشتر دوران حرفه‌ای خود را به عنوان کیهان‌شناس گذراندم و می‌توانم به شما بگویم که ما نمی‌دانیم ۹۵ درصد کیهان چیست. بنابراین چیزهایی وجود دارد که ما نمی‌فهمیم.»
 
این اولین بار نیست که تحقیق در زمینه بشقاب‌پرنده‌ها، یا آن‌طور که ناسا آن‌ها را می‌نامد «پدیده‌های هوایی ناشناس»، در آمریکا به جریان می‌افتد. پیش از این نیروی هوایی ایالات متحده در سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۹ درباره این موضوع دست به پژوهش زده بود. روزنامه نیویورک‌ تایمز نیز در سال ۲۰۱۷ سند محرمانه‌ای را منتشر کرده بود که نشان می‌داد پنتاگون در سال‌های پس از ۲۰۰۰ در حال تحقیق بر روی بشقاب‌پرنده‌ها بوده است.
 
بشقاب‌پرنده‌ها همواره بخشی از فرهنگ عامه و درونمایه داستان‌های علمی تخیلی را تشکیل می‌داده‌اند، اما در سال‌های اخیر مقامات آمریکایی نگرانی از بروز پدیده‌های ناشناخته در حوزه امنیت ملی، به ویژه در نزدیکی سایت‌های دفاعی را، جدی تلقی می‌کنند. مقامات اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده بیش از هر چیز از این موضوع نگران هستند که این پدیده‌های مرموز به گونه‌ای با چین و روسیه در ارتباط باشند.
 
پیشتر در سال گذشته اداره اطلاعات ملی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که برای شناسایی اشیاء ناشناس پرنده یا اصطلاحاً «بشقاب‌پرنده» که موارد مشاهده آنها تاکنون ثبت شده، نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری دارد.
 
در این گزارش آمده بود که از ۱۴۴ مورد ثبت رؤیت اشیاء ناشناخته در حال پرواز در آسمان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱، تاکنون ۱۴۳ مورد غیرقابل توضیح ارزیابی شده است.
 
انتهای پیام/
 
منبع: یورونیوز
منتشر شده در شنبه 21 خرداد 1401       کد خبر : 10548
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح