تدابیر برای رفع برخی مشکلات در بارداری

به گزارش 4اکباتان، در صورت تهوع و استفراغ اقدام به قطع قی نگردد مگر اینکه به افراط باشد و یا بعد از ماه چهارم باشد.
 
اگر تهوع شدید باشد و شخص عادت به قی داشته باشد و خیلی اذیت نشود، با آب گرم حاوی قدری نمک یا سکنجبین ملس (بسته به مزاج شخص) قی نمایند آن هم نه هر روز و نه به دنبال هر بار تهوع. در صورت استفراغ بعد از غذا، ماساژ دست و پا و پیاده‌روی آهسته توصیه می شود.
 
ورم پا در صورتی که کم باشد درمانی نیاز ندارد. مالیدن روغن گل با سرکه یا مالیدن سرکه با نمک کمک کننده است. می تواند زیر پا را حین خواب بلند تر بگیرد. ماساژ روغن ها از پنجه پا به سمت لگن مفید است. استفاده موضعی از برگ کلم یا ضماد شوید بعلاوه سرکه توصیه می شود.
 
برای کاهش اشتها، ورزش ملایم، پرهیز از چیزهای شیرین و چرب، ضماد بِه و سنبل‌الطیب با عرق دارچین بر روی معده توصیه می شود. اشتهای غیر معمول و بد در اوایل حاملگی نیاز به درمان ندارد. در صورت افراط، تنقیه معده با گلقند همراه سکنجبین و یا گلقند همراه رازیانه توصیه می شود. گلقند در داروخانه ها نیز به فروش می رسد. همان گل سرخ است که مدتی در شکر خوابانده شده و قوام آمده است.
 
ملین خیلی خوبی نیز می باشد و عارضه ای ندارد. بعد از تنقیه معده می توانند رب یا شربت غوره، سیب و یا بِه ترش مصرف نمایند. اگر تمایل به گِل خوردن زیاد باشد نشاسته را با چیزهای تند و تلخ مانند فلفل و خردل و کمی نمک مخلوط کرده، قرص ساخته خشک نموده و به جای گِل کم‌کم میل نمایند.
 
جهت بر طرف کردن خارش دستگاه تناسلی، می توان گل سرشوی را با لعاب خطمی سائیده مخلوط نموده و به ناحیه بمالند. یا گل سرشوی را در آب برگ کاسنی یا آب هندوانه حل نموده و بیمار در آن آب بنشیند. نشستن در محلول دم کرده بابونه به اضافه کمی سرکه نیز مفید است.
 
کار هایی که خانم های باردار در طول حاملگی باید از انجام آن بپرهیزند :
 
خونگیری، حجامت، قی و مسهل مگر در موارد ضرورت
صدای هولناک
بوئیدن بوهای خیلی تند
زیاده‌روی در نزدیکی (مخصوصاً در اوایل و اواخر حاملگی به ویژه در حاملگی اول)
گرسنگی کشیدن طولانی و همچنین
درهم‌خوری در یک وعده
آشامیدن آب بسیار سرد و بسیار گرم و یخ و برف و چیزهای تند
ورزش و حرکات شدید
برداشتن بارهای سنگین و دویدن
کوبیدن اشیا به سرعت و قدرت
نشاندن کودک بر روی شکم
روغن مالیدن بر سر
شادی شدید و همچنین غم و حزن و غضب (مخصوصاً در اوایل و اواخر حاملگی)
رسیدن سردی زیاد به ناحیه شکم
اعمال یداوی مانند ماساژ یا حجامت نیز بایستی محدود شود مگر به دستور و توصیه پزشک
خوردن سرکه، چیزهای خیلی ترش و یا قابض، که ممکن است باعث ایجاد انقباضاتی در رحم، زایمان زودرس و تهدید به سقط شود
غذاهای با طبیعت خیلی سرد و خیلی گرم و چیزهای تند و تلخ. گرمیجات قوی باز کننده (مفتح) هستند لذا ممکن است باعث لک بینی شوند. زعفران و دارچین و پونه زیاد نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
موادی که سبب پریود می‌شوند مثل: لوبیا، نخود، کنجد. برخی عرقیجات ضمن این که مدر بول (ادرار آور) هستند، مدر حیض (قاعده آور) هم هستند و ممکن است لک بینی بدهند. لذا مگر به ناچار و با تجویز پزشک، نباید مصرف شوند.
 
یبوست در بارداری دارای عوارض بیشتری نسبت به غیربارداری است. لذا بایستی از ایجاد یبوست پیشگیری کرد و در صورت بروز، حتما درمان کرد.
 
خوردن غذای زیاد در یک وعده: هر چه ماه بارداری بالاتر می رود، باید حجم هر وعده کمتر و تعداد وعده ها بیشتر شود. مثلا در سه ماهه اول، بین ۵ تا ۷ وعده در شبانه روز، در سه ماهه دوم بین ۷ تا ۱۰ وعده و در سه ماهه سوم، بین ۱۰ تا ۱۴ وعده البته بسته به نیاز و گرسنگی حقیقی (غذاها کم حجم و پرانرژی تر)
 
انتهای پیام/
 
نویسنده: دکتر میرغضنفری
منتشر شده در شنبه 11 تير 1401       کد خبر : 10557
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح