طرز تهیه ماءالشعیر طبی برای درمان سردرد

به گزارش 4اکباتان، این نوشیدنی، از دانه ی جو تهیه می شود و برای رفع عطش و تشنگی های مقاوم که با مصرف آب برطرف نمی شود، بسیار مفید است؛ همچنین، در درمان سردردهای ناشی از گرمی و خشکی به کار می رود. جو، ضمن انرژی بخشی بدن، جزو غذاهای خنک و رطوبت بخش نیز به حساب می آید. همچنین جو و سبوس آن برای رژیم لاغری نیز استفاده می شود.
 
آب جوی پرک شده یا جوی کامل پخته و له شده (کشک الشعیر) چاق کننده است؛ زیرا مواد غذایی موجود در دانه، وارد آب آن  می شود، اما اگر جوی کامل در حدی بپزد که باز نشود، خوردن آب پخته آن که همان ماءالشعیر طبی است، باعث چاقی نمی شود و نقش رطوبت بخشی دارد.
 
برای تهیه این ماء الشعیر، نیاز است به میزان یک پیمانه جو، ۱۰ تا ۱۴ پیمانه آب داخل ظرف ریخته و با حرارت ملایم جوشانده شود. حین و پس از پخت، باید کف های روی مایع دور ریخته شود. این مایع لزج را می توان خنک کرد و هنگام ناشتا یا سحر، مورد استفاده قرار داد.
 
همچنین، می توان پارچه ای را نیز به این مایع آغشته کرد و برای کاهش دمای بدن، روی سر گذاشت. گاهی استفاده از جو برای بعضی از افراد، سنگین است. اگر فردی مزاجی سرد و معده ای ضعیف دارد، می تواند برای کاهش عوارض ناشی از سردی جو، هنگام طبخ سوپ یا آش جو از پودر آویشن یا زیره استفاده کند.
 
انتهای پیام/
 

نویسنده: دکتر سید مهدی میرغضنفری، دکترای تخصصی فیزیولوژی و متخصص طب سنتی ایرانی

 

 

منتشر شده در سه شنبه 28 تير 1401       کد خبر : 10583
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح