ناخن‌های سالم و زیبا، با تغذیه مناسب

به گزارش4اکباتان ناخن ها، در تمام طول عمر انسان، در حال رشد هستند، اما سرعت رشد آن ها بستگی به عوامل بسیاری از جمله، سن، تغذیه، بیماری ها، هورمون ها و فصول سال دارد. ناخن، علاوه بر زیبایی، وظیفه ی مراقب از نوک انگشتان دست و پا را به عهده دارد.
 
ساختار ناخن در افراد گوناگون، با توجه به زمینه ی ژنتیک، اندکی با یکدیگر متفاوت است. همین امر، موجب تفاوت در میزان استحکام و مقاومت ناخن هاست. رشد ناخن در افراد جوان، سریعتر بوده و با افزایش سن، ممکن است ناخن ها ضخیم تر و برآمده تر شوند.
 
سلامتی و بهداشت ناخن ها، صرف نظر از زیبایی، نشانگر سلامت جسم است. رنگ ناخن، بیانگر سلامت درون و جسم شماست؛ بنابراین، توجه بیشتری به ناخن های خود داشته باشید. ناخن های سالم ( کوتاه یا بلند) باید صاف، بدون لک، فرورفتگی یا برآمدگی، شفاف و متمایل به رنگ صورتی باشند. با کوتاه کردن ناخن ها، می توان تا حدود زیادی از جمع شدن هر نوع میکروب بیماری زا در زیر آن، جلوگیری کرد.
 
ناخن ها برای سالم ماندن، به مقدار زیادی کلسیم، منیزیم، پروتئین و سیلیس و روی، نیاز دارند. چنان چه از مشکل ناخن های ناسالم ، تغییر رنگ یا بریده بریده شدن ناخن رنج می برید، گنجاندن چند ماده ی غذایی در رژیم روزانه، ممکن است کمک بزرگی کند.
 
توصیه های مهم:
 
همواره، ناخن های دست و پاهای تان را کوتاه نگه دارید.
هر گونه جراحت در اطراف ناخن را ضدعفونی کنید و حتی المقدور ناخن های فرورفته در گوشت را درمان کنید.
برای داشتن ناخن های سالم و جذاب، از رژیم غذایی متعادل و مناسب که دارای مقادیر فراوانی از میوه ها و سبزی ها، حبوبات و گوشت لخم  باشد، استفاده کنید. سعی کنید از برنامه ی غذایی که حاوی 50 درصد میوه و سبزیجات تازه و دارای ویتامین های ضروری، مواد معدنی و آنزیم هاست، استفاده کنید.
برای داشتن ناخن هایی سالم و محکم، در برنامه ی غذایی خود از مواد غذایی مانند، ماست، تخم مرغ، سویا، کلم، زردآلو و موادغذایی که سرشار از سولفور و سلیکون هستند، مانند کلم بروکلی، ماهی و پیاز و نیز، ازغذاهایی که دارای ویتامین B هستند، مانند سویا، ماء الشعیر و از تمام انواع دانه ها و غلات می توانید در این راه بهره بگیرید.
روزانه، به اندازه کافی غذاهای حاوی پروتئین، مصرف نمایید. برای دستیابی به ناخن های سالم و قوی تر، مصرف پروتئین ها مهم است. برنامه ی غذایی سرشاراز پروتئین، می تواند برای سلامت کلی بدن، از جمله ناخن ها مفید باشد. کمبود پروتئین در رژیم غذایی، سبب ضعیف و شکننده شدن ناخن ها می شود. اگر گیاه خوار هستید و گوشت نمی خورید، میتوانید اسید آمینه ی مورد نیاز را از مواد غذایی غیر گوشتی دریافت کنید.
مصرف مرغ را در برنامه غذایی خانواده در نظر بگیرید. مرغ، سرشار از ویتامین B، پروتئین و روی است و این ترکیب قدرتمند، منجر به تقویت رشد ناخن، مو و پوست می شود.
مغز و پوست لیموترش، در تقویت و سفیدی ناخن موثر است.
سبزیجات برگ سبز که سرشاراز کلسیم ، آهن و آنتی اکسیدان است، نیروگاه خوبی برای مواد مغذی است. سبزیجات سبز تیره از قبیل، لوبیا، کلم بروکلی و گل کلم، حاوی مقادیر زیادی پروتئین و بیوتین هستند که از تولید کراتین حمایت می کنند؛ پروتئینی که به حفظ سلامت مو و ناخن ها کمک می کند. افزودن اسفناج ، کلم پیچ ، کلم بروکلی و غیره به برنامه غذایی روزانه، ممکن است به شما کمک کند از بروز ناخن های شکننده پیشگیری نمایید.
ماهی ها، حاوی مقدادیر زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند که می تواند ناخن ها را تقویت نموده و به مرطوب سازی بستر آن ها کمک می کند و انعطاف پذیری آن ها را افزایش دهد.
ماهی سالمون، یکی از سالم ترین غذاها برای حفظ سلامت کلی بدن است؛ با این حال، مقادیر بالای ویتامینD موجود در این نوع ماهی، به جذب کلسیم بیشتر در بدن کمک می کند. این افزایش جذب کلسیم، به تحریک رشد استخوان ها و افزایش قدرت ناخن ها کمک می کند؛ بنابراین، به جای انتخاب گوشت های قرمز، حداقل، هفته ای دو بار ماهی سالمون بخورید.
 آب و مایعات فراوان بنوشید.
 تخم مرغ، سرشار از ویتامین Dو منبع خوبی از پروتئین است. ویتامین B12 ، آهن و بیوتین موجود در آن، سبب افزایش ضخامت ناخن می شود و پروتئین موجود در آن، استحکام ناخن و رشد سریع آن را تقویت می کند.
وجود ویتامین C در بدن، موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید؛ زیرا، ویتامین E نیز، یکی دیگر از ویتامین هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه، عمل اکسیژن رسانی به ناخن ها سبب مستحکم تر شدن ناخن ها می شود.
 آب هویج طبیعی و تازه، میزان کلسیم و فسفر بالایی دارد و در استحکام بخشیدن به ناخن ها، فوق العاده عمل می کند.
نخود سبز، سرشاراز پروتئین، بتاکاروتن و ویتامین C است. این ماده غذایی، غنی از مواد مغذی  تقویت ناخن انگشت کمک می کند و می تواند سرعت رشد آن را افزایش دهد.
در هنگام چیدن و سوهان زدن ناخن ها، نباید گوشه های ناخن را از ته چید، زیرا سبب استخوانی شدن انگشت و پیدا شدن چروک می گردد. بهتر است پس از سوهان کشیدن ناخنها، آن ها را برای چند دقیقه درون آب گرم صابون دار، ماساژ دهید تا چربی ناخن ها گرفته شود.
با استفاده از یک کرم ضد آفتاب، در تمام فصول سال، سلامت ناخن های تان را بیمه کنید. سعی کنید در طول روز از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید، در غیر این صورت، ناخن هم آسیب می بیند. هنگامی که به دست ها کرم می زنید، مقداری هم بر روی ناخن ها و پوست اطراف آن بمالید.
 کمبود آهن در بدن، می تواند سبب خشکی، شکننده شدن ناخن و تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد. برای جلوگیری از کمبود آهن، می توان غذاهای سرشار از آهن را مانند، انواع میوه های خشک شده، زرده ی تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها، مصرف نمود.
جو دو سر، سرشاراز مس، روی، منگنز و ویتامین های گروه B است که سبب رشد بهتر ناخن ها می شود.
دانه های آفتابگردان، علاوه بر این که یک میان وعده ی سالم برای وعده ی قبل از خواب است، مقادیر زیادی منیزیم دارد که سبب رشد ناخن ها می شود.
تخمه کدو تنبل، غذایی بسیار مفید برای سلامت ناخن هاست. این دانه، سرشاراز ویتامین E، روی و فیبر(الیاف غذایی) است و خاصیت قلیایی دارد.
روی، یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی، نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن، ضروری است؛ بنابراین، کمبود روی در بدن، بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. بهترین منابع حاوی روی، شامل، گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.
 سبزیجات نارنجی و زرد، مانند، هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین، مملو از ویتامین A است که می تواند سبب براق نگه داشتن ناخن ها و جلوگیری از خشکی آن شود. همچنین، این مواد، حاوی بتاکاروتن، پیش ماده ی ویتامین A هستند که به ارتقا پوست سالم، کمک می کند. بتاکاروتن، ماده مهمی برای رشد ناخن است.
هر بار که ناخن ها به مدت زیاد در معرض آب قرار می گیرد، روی آن ها را با کرم مخصوص ناخن، چرب کنید یا پنبه ای را به کمی روغن زیتون یا بادام، آغشته کرده و به ناخن ها بمالید.
ناخن های محکم به بسیاری از فواید قارچ های خوراکی نیازمند هستند. قارچ  های خوراکی، علاوه بر مقادیر بالای بیوتین ، منبع بزرگی از پتاسیم هستند و حاوی سه ویتامین B کمپلکس، ریبوفلاوین ، نیاسین و اسید پانتوتنیک، است.
یکی از روش های طبیعی  استحکام بخشیدن به ناخن ها استفاده از آب آناناس و سرکه و زرده تخم مرغ است. ۲ قاشق سوپ خوری آب آناناس تازه را با ۲ قاشق غذاخوری زرده تخم مرغ و نصف قاشق چای خوری سرکه ی انگور، مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت، ناخن ها را در آن قرار دهید.
سیب زمینی های  شیرین  دارای طعم عالی و سالم هستند و ناخن ها را تقویت می کنند. نصف فنجان سیب زمینی شیرین پخته شده، حاوی ۲.۴ میکروگرم بیوتین است.
بادام، گردو و سایر آجیل ها، حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا۳ هستند. در این میان، بادام انتخاب بهتری است. چرا که بیشترین مقادیر ویتامین E، منیزیم، و کلسیم را در مقایسه با سایر آجیل ها داراست. این ویتامین ها و مواد معدنی، منجر به تقویت استخوان ها و ناخن ها می شوند و از شکستگی ناخن ها نیز، جلوگیری می کنند.
اسفناج، حاوی ویتامین A ، فولات و کلسیم است.
ماست، حاوی مواد معدنی مانند، پروتئین، بیوتین، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و ویتامین  D است که تقویت کننده ی ناخن ها هستند.
کلم و سویا، سرشاراز بیوتین هستند. ویتامین های گروه B ، از ترک خوردن و شکستن ناخنها جلوگیری می کند.
از غذاهایی سرشار از سولفور و سیلیکون (گل کلم و ماهی) استفاده کنید.
آفتاب، کلر و پاک کننده ها، موجب تردی و شکنندگی ناخن ها می شوند.
انتهای پیام/
 
نویسنده: وحید عرفانی، نویسنده و پژوهشگر در حوزه سلامت
منتشر شده در چهارشنبه 19 مرداد 1401       کد خبر : 10614
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح