۱۱ میلیون جوان در سن ازدواج، مجرد هستند

به گزارش 4اکباتان، امیرحسین بانکی پور در خصوص ابلاغ و اجرای سند ازدواج دانشگاهیان گفت: مدت‌ها بود که نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها موضوع ازدواج دانشجویی را پیگیری می‌کرد و فعالیت‌های بسیار خوبی از جمله اعزام زوج‌های دانشجو به زیارت مشهد مقدس در این زمینه انجام شده بود.
او تدوین سند ازدواج دانشگاهیان را گامی در جهت حمایت از ازدواج در این قشر دانست و افزود: در میان کارمندان دانشگاه‌ها نیز جمعیت زیادی مجرد وجود دارد که در کنار دانشجویان لازم است شرایط ازدواج آن‌ها نیز تسهیل شود به همین دلیل چند سال پیش سند ازدواج دانشگاهیان تدوین شد و یک سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره موانع اجرای این سند گفت: این سند جمع بندی و تصویب شده بود، اما همراه با برخی دیگر از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور وقت ابلاغ نشده بود و بدون امضای رئیس جمهور مصوبات شورا زمینه اجرا پیدا نمی‌کنند.
او با اشاره به جلسات محدود شورا در دولت گذشته خاطرنشان کرد: یکی از خاطرات تلخ دوره قبل دولت این است که جلسات شورای فرهنگی به ندرت تشکیل می‌شد و مصوبات نیز توسط رئیس جمهور به شکل گزینشی ابلاغ می‌شدند، اما در دولت جدید تمام جلسات شورا برگزار و مصوبات ابلاغ نشده دوره قبل مورد بررسی قرار گرفت در این راستا سند ازدواج دانشگاهیان نیز ابلاغ شد.
۱۱ میلیون جوان مجرد در کشور
بانکی‌پور درباره دستاورد‌های اجرای این سند اظهار کرد: سند‌ها مسیر راه را تعیین می‌کنند و ممکن است همه بند‌های آن‌ها قابلیت اجرایی نداشته یا نیازمند تصویب قانون در مجلس یا تدوین آئین نامه‌های اجرایی باشد، اما بخش اعظم سرفصل‌های این سند قابل اجرا است.
او همه دستگاه‌های اجرایی را ملزم به رعایت این سند دانست و گفت: امیدواریم با تحقق این سند مشکلات ازدواج دانشگاهیان برطرف شود، زیرا بر اساس آمار رسمی حدود ۱۱ میلیون جوان در سن ازدواج مجرد هستند و با ثبت سالانه ۵۰۰ هزار ازدواج، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ازدواج می‌کنند و این نشان می‌دهد که باید سرعت ازدواج در جامعه افزایش یابد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار سالانه ازدواج با سرعت ازدواج همخوانی ندارد، افزود: گاهی ممکن است آمار جوانانی که به سن ازدواج می‌رسند بیشتر از تعداد ازدواج‌های ثبت شده باشد، در حالی که یک دهه قبل سالانه حدود ۸۹۰ هزار ازدواج انجام شده، اما این آمار اکنون به ۵۰۰ هزار مورد رسیده است.
او بازگشت به آمار یک دهه قبل را ضروری دانست و یادآور شد: بخش عمده‌ای از جوانان در سن ازدواج در دانشگاه‌ها هستند و سند ازدواج دانشگاهیان عامل تسهیل ازدواج جوانان و حتی اساتید، کارمندان و کارکنان دانشگاه است که بر اساس آمار بیش از چهار و نیم میلیون جوان متولد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ یعنی بالای ۳۰ سال در کشور مجرد ماندند.
بانکی‌پور با اشاره به اینکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت مجردان بالای ۳۰ سال را پسران تشکیل می‌دهند، گفت: بیش از سه میلیون نفر از این جمعیت چهار و نیم میلیون نفری تاکنون ازدواج نکردند و حدود یک میلیون هم طلاق گرفتند یا همسر خود را از دست داده‌اند که باید شرایط ازدواج آن‌ها فراهم شود.
او با اشاره به تسهیلات جوانی جمعیت تسهیلات در بخش ازدواج جوانان تصریح کرد: در این قانون حدود ۳۰ حکم درباره ازدواج وجود دارد که مشهورترین آن همان تسهیلات ازدواج است که نسبت به دو سال قبل تا پنج برابر افزایش یافته است و باید این تسهیلات هر سال به میزان تورم افزایش یابد و امیدواریم با اجرای این قانون شاهد تسهیل ازدواج جوانان باشیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مشکل کنونی جامعه را سختی و تأخیر ازدواج جوانان بیان کرد و افزود: توسعه خوابگاه‌های متأهلین دانشجویی یکی دیگر از بند‌های قانون جوانی است همچنین سرفصل‌های مناسبی در بودجه دو سال آینده برای توسعه فضا‌های متاهلی در نظر گرفته شده است تا شرایط برای ازدواج دانشجویان فراهم شود.
 
انتهای پیام/
 
منتشر شده در يكشنبه 27 شهريور 1401       کد خبر : 10652
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح