آمار بیماری پارکینسون در کشور بحرانی است

نایب رئیس انجمن پارکینسون، با اعلام اینکه ۴۰۰۰ بیمار پارکینسون عضو این انجمن هستند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۲۵۰ هزار مبتلا به پارکینسون در کشور داشته باشیم که البته این تعداد رو به افزایش است.به گزارش 4اکباتان، سیدمحمد محسن میرمحمدی با اشاره به اولویت انجمن برای آگاه‌سازی جامعه از این بیماری، گفت: این انجمن تلاش می‌کند با رایزنی با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بتواند شرایط مطلوبی برای بیماران پارکینسون در کشور فراهم کند.
 
وی با اشاره به روند پیری جمعیت کشور و افزایش موارد پارکینسون، گفت: در حال حاضر بیشتر بیماران پارکینسون در کشور متولدین دهه های۳۰ و ۴۰ هستند، اما زنگ خطر برای دهه ۵۰ و ۶۰ به صدا در آمده است.
 
نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران از همفکری با فراکسیون سالمندی در مجلس شورای اسلامی برای توجه به وضعیت بیماران پارکینسون خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم بیماران پارکینسون پیش از موعد بازنشسته شوند. در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر عضو انجمن پارکینسون هستند. در حال حاضر پیش بینی می‌کنیم ۲۵۰ هزار مبتلا به پارکینسون در کشور داشته باشیم که البته این آمار رو به افزایش است.
 
وی از شهرداری‌ها خواست نسبت به مناسب سازی معابر و همچنین ارائه امکانات ورزشی برای بیماران پارکینسون تلاش کنند و گفت: حداقل ۶ میلیون هزینه ماهانه یک بیمار پارکینسون است. متأسفانه بیمه‌ها از خدمات کاردرمانی و…، برای بیماران پارکینسون حمایت نمی‌کنند.
 
در همین زمینه مهری سالاری - متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی، با بیان اینکه شیوع پارکینسون در حال افزایش است، گفت: این بیماری افراد بالای ۵۵ سال را درگیر می‌کند و در آقایان شایع‌تر است. علت بروز پارکینسون هنوز مشخص نیست. لرزش دست‌ها، شایع‌ترین علامت پارکینسون است. همچنین، کندی حرکت و اختلال در راه رفتن، از دیگر علائم بیماری است. افراد درگیر پارکینسون خیلی وقت‌ها متوجه بیماری خود نمی‌شوند. بنابراین لازم است با بروز علائم اولیه حتماً به متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص مراجعه شود.
 
وی افزود: در کشور مواردی از پارکینسون در سنین دهه ۵۰ و ۶۰ را داریم که اغلب موارد ژنتیکی است. این متخصص مغز و اعصاب به درمان‌های دارویی و جراحی بیماران پارکینسون اشاره کرد و گفت: اصولاً جراحی موقعی انجام می‌شود که بیمار کم کم دچار عوارضی می‌شود که نمی‌توانیم درمان دارویی را ادامه بدهیم. در واقع، پارکینسون پیشرفته کاندیدای جراحی است که هزینه آن در دیگر کشورها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است که این رقم در ایران، ۱۰۰۰ دلار بوده که بیمه‌ها این هزینه را پوشش می‌دهند.
 
سالاری با گلایه از بیمه‌ها در ایجاد محدودیت برای داروی مصرفی بیماران پارکینسون، گفت: متأسفانه بیمه‌ها برای همه بیماران به یک اندازه دارو را پوشش می‌دهند، در حالی که بعضی از بیماران به تعداد بیشتری قرص نیاز دارند که مجبورند آن‌ها را آزاد تهیه کنند.
 
وی با اشاره به این موضوع که ۵۰ درصد بیماران سهمیه داروی خود را کم می‌آورند و مجبورند مازاد نیاز خود را آزاد تهیه کنند. افزود: سهمیه قرص لوودوپا در ماه یک بسته ۱۰۰ تایی است که هر بسته آن خارج از پوشش بیمه‌ای بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه برای بیمار دارد. متاسفانه دسترسی به امکانات درمانی برای بیماران پارکینسون فقط در شهرهای بزرگ است و از همین رو، این بیماران در شهرستان‌های کوچک، با مشکلات زیادی مواجه هستند.
 
بنابر اعلام روابط عمومی انجمن پارکینسون ایران، امیر حبیبی- متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی نیز با گلایه از بیمه‌ها گفت: متأسفانه پوشش داروهای بیماران پارکینسون خوب نیست و این سنگ اندازی بیمه‌ها یک حرکت غیر علمی است.
 
انتهای پیام/
منتشر شده در دوشنبه 28 فروردين 1402       کد خبر : 10837
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح