۱۳ عامل مؤثر در افزایش خطر ابتلا به “زوال عقل” را بشناسید

یک مطالعه جدید نشان داد که چندین عامل مرتبط با سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به “زوال عقل زودرس” را افزایش دهد.
به گزارش 4اکباتان، یک مطالعه جدید نشان داد که چندین عامل مرتبط با سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل زودرس را افزایش دهد.
 
زوال عقل چیست؟
 
“دمانس” یا زوال عقل، سندرومی است که به‌صورت پیشرونده مغز را تخریب کرده و باعث می‌شود عملکرد شناختی طی زمان رو به زوال برود. زوال عقل زودرس زمانی رخ می‌دهد که افراد قبل از سن 65 سالگی علائم این اختلال را بروز دهند.
 
این مطالعه جدید بیش از 350 هزار فرد جوان‌تر از 65 سال را در انگلستان، در یک پایگاه داده بزرگ زیست پزشکی، برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد خطرات زوال عقل مورد بررسی قرار داد؛ پس از تجزیه و تحلیل طیف گسترده‌ای از عوامل، از تأثیرات ژنتیکی گرفته تا عوامل محیطی، آن‌ها توانستند چند عامل کلیدی را مشخص کنند که خطر ابتلا به زوال عقل در سنین پایین را ‌افزایش می‌دهند؛ این عوامل در ادامه آمده است:
 
تحصیلات پایین‌تر
وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی پایین‌تر
مسائل ژنتیکی
اختلال مصرف الکل
انزوای اجتماعی
کمبود ویتامین D
سطوح بالای C-reactive protein (ماده‌ای است در کبد که در پاسخ به التهاب ساخته می‌شود)
اختلال شنوایی
دیابت
بیماری قلبی
افسردگی
افت فشار خون
سکته مغزی
علائم زوال عقل چیست؟
 
علائم مراحل اولیه شامل فراموشی، فراموش کردن زمان، گم شدن در مکان‌های آشناست.
 
مراحل میانی با علائمی همچون فراموشی وقایع اخیر و اسامی افراد، دشواری فزاینده در ارتباط برقرار کردن، نیاز به کمک در مراقبت از خود، تغییرات رفتاری مثل پرسیدن سؤالات تکراری همراه است.
 
مراحل آخر شامل علائمی همچون عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان، مشکل در تشخیص بستگان و دوستان، نیاز روزافزون به کمک برای مراقبت از خود، دشواری در راه رفتن و تغییرات رفتاری است که ممکن است به تدریج بیشتر شده و شامل پرخاشگری باشد.
 

انتهای پیام/

منتشر شده در شنبه 23 دي 1402       کد خبر : 10965
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح