۸ نوع تیپ شخصیتی مرسوم در محیط کار

شناخت انواع شخصیت‌ها و رفتارها در محل کار به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از نقاط قوت چنین رفتاری، به بالاترین میزان بازدهی خود برسید، همچنین شما را در چگونگی ارتباط با همسالان، زیردستان و همکارانتان، به‌خوبیِ رفتار با مدیران‌تان راهنمایی می‌کند.

۱- فرمانده
نشانه‌های آشکار این رفتار، پرخاشگری و سلطه‌طلبی و پرتوقعی است. چنین کارمندانی هنگام صحبت‌ کردن مستقیم و رک صحبت می‌کنند که این امر به ‌دلیل مهارت‌های ضعیف آنها در تعامل انسانی است و غیرعمدی محسوب می‌شود. فرد فرمانده تمایلاتی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد تلاش می‌کند تا وظایف دیگران را غصب کند، این نشانه‌ی انگیزه و ابتکارعمل آنهاست.

۲- مهاجم
ویژگی‌هایی مانند عصبانیت، بدبینی، بدخلقی و رفتار خصمانه، توصیف کارمندانی است که مهاجم هستند. آنها می‌توانند با اظهارات کنایه‌آمیز خود که اغلب شخصی است، روحیه‌ی پایینی را در سایر کارمندان ایجاد کنند.
با به‌ حداقل‌ رساندن تعامل سایر کارمندان با کارمندان مهاجم، از چنین اتفاقی جلوگیری کنید. با اعضای آسیب‌دیده از رفتار فرد مهاجم صحبت کنید تا اگر می‌توانند با فرد مهاجم کنار بیایند. اگر اوضاع بدتر شد، مزایا یا تبعات نگه‌داشتن فرد مهاجم را به‌ عنوان کارمندتان ارزیابی کنید.

۳- خوشحال‌کننده
آنها به ‌سختی می‌توانند درخواست دیگران را برای کمک رد کنند و نسبت به درگیری‌ها حساسیت دارند، به‌ طوری که در چنین شرایطی مستعد ابتلا به عوارض معده یا میگرن هستند. اما کارمندانی که چنین رفتاری دارند، برای برقراری روابط خوب با دیگران می‌توانند از انجام آنچه برای شرکت صحیح است، خودداری کنند. با آنها در مورد اینکه شرکت به انجام کارهایی با سود بیشتر نیاز دارد، صحبت کنید.

۴- مجری
آنها به‌ دلیل سرعت ذهنی، جذابیت و شخصیت سرگرم‌کننده‌ای که دارند، به‌ ظاهر شخصیت مطلوبی در محل کار محسوب می‌شوند. شخص مجری به‌ سبب تمایلش به داوطلب‌ شدن در کارهای مختلف و پراکنده، تمایل‌نداشتن به پذیرش مسئولیت اصلی خودش و نمایش تصویری نادرست از بهره‌وری، برجسته و شناخته می‌شود. آنها برای رسیدن به مقصد حرفه‌ای خود، از دیگران سوءاستفاده می‌کنند، مراقب چنین افرادی باشید، زیرا با تحریف واقعیت‌ها می‌توانند شما را گمراه کنند. همیشه قبل از اقدام به هر کاری، که یک مجری آن را گفته است، واقعیت‌ها را بررسی کنید.

۵- گریزان
با داشتن چنین کارمندی باید آماده باشید که به ‌طور دائم به او دستورالعمل‌های دقیقی را ارائه دهید. اولویت آنها این است که به‌ تنهایی کار کنند و در گروه‌ها فقط می‌توانند برای نظرات دیگران ارزش قائل باشند. کارمند گریزان از ابتکارعمل می‌ترسد و به‌ دلیل علاقه‌ی کم به مسئولیت‌پذیری، از به‌ عهده ‌گرفتن مسئولیت اضافی طفره می‌رود، چنین کارمندانی وضع موجود را ترجیح می‌دهند و بیشتر مایلند که از چشم‌انداز رشد شغلی، افزایش حقوق یا ترفیع شغلی چشم‌پوشی کنند.

۶- بی‌خانمان!
این افراد به سبکی از مدیریت احتیاج دارند که برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر، کارهای کوتاه و همچنین سرگرمی فراوانی را به آنها هدیه دهد. این به ‌دلیل دامنه‌ی کوتاه توجه آنهاست. چنین کارمندانی با رعایت ضرب‌الاجل، ساعت کار و همچنین قوانین سازمانی مشکل دارند. نگرش آزادانه‌ی آنها فضای سازمان را روشن می‌کند، اما بعضی اوقات طاقت‌فرساست.

۷- تحلیلی
تیپ تحلیلی، کارمندی را توصیف می‌کند که علاقه‌ی زیادی به جزئیات دارد، به‌ طوری که ممکن است ضرب‌الاجل‌ها به تعویق بیفتند. آنها کوشا، دقیق و محتاط هستند و همیشه قبل از ارسال سندی آن را به ‌دقت بررسی می‌کنند. علاوه بر این، آنها افرادی اجتماعی نیستند و اغلب از دیگران فاصله می‌گیرند. محتاط ‌بودن بیش ‌از حد اشخاص تحلیلی می‌تواند در شرایط اضطراری، به‌ شکل معکوسی عمل کند.

۸- دستیار
او نماینده‌ی کارمندی رؤیایی است، به‌دلیل اعتماد‌به‌نفس بالا در اعتقادات و رفتارهایش، کار کردن با او آسان است. همچنین فرد دستیار از توانایی‌های خود آگاه است و نیازی ندارد که آنها را به رخ بکشد. شنیدن انتقاد برایش مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا درک می‌کند که این یکی از راه‌های پیشرفت ‌کردن است.
یکی دیگر از عواملی که او را به شخصیت کاملی در محل کار تبدیل می‌کند، کار تیمی اوست و همیشه برای راندمان بهتر شرکت با دیگران مشورت می‌کند.
 
منتشر شده در پنجشنبه 19 اسفند 1400       کد خبر : 10428
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح