اگر همهی مدیران مهربان بودند، دنیا گلستان میشد، اما حقیقت این است که آنها با هم فرق دارند و برخی بهتر از دیگری هستند. این افراد گاهی بدون آنکه آموزش خاصی دیده باشند برای این پستها انتخاب میشوند و از تجربه، مهارت و استعداد کافی برای مدیریت کردن دیگران برخوردار نیستند.
با این حال چالش اصلی در هنگام کار کردن با این افراد، پیشِروی کارمندانی قرار میگیرد که سعی میکنند انتظارات بیش از حد آنها را عملی کنند. در اینجا شما را با ۱۰ نکتهی مهم برای مدیریت کردن مدیرتان آشنا میکنیم.
۱- به شکلی پویا با آنها ارتباط برقرار کنید
اگر همواره منتظر رئیستان هستید که به شما دستور بدهد لازم است که هر چه سریعتر کنترل اوضاع را در دست بگیرید و اطلاعات مورد نیاز خود را مدیریت کنید. از غر زدن جلوگیری کنید و یک جدول زمانی منطقی را برای انجام کارهایتان تنظیم کنید.
۲- به وعدههای خود عمل کنید
اگر برای رسیدن به اهدافی که وعدهاش را دادهاید با مشکل روبرو هستید، رئیس شما احتمالا بیشتر تمرکزش را روی نالایقبودنتان میگذارد. توقعاتی که از شما وجود دارند را مدیریت کنید و در مورد منطقی بودن یا نبودن یک هدف با مدیرتان صحبت کنید. بیش از توان خود وعده ندهید تا بتوانید همواره به قولهایتان عمل کنید.
۳- شفاف باشید
برای آنکه مدیرتان فضای لازم را برای فعالیتهای شما فراهم کند لازم است که اعتماد او را به خود جلب کنید. زمانی که مشکلی پیش میآید سعی نکنید که آن را پنهان کنید. بدون هیچگونه عذر و بهانهای حقیقت را به مدیر خود بگویید و صرفا به گفتن حقایق و یک عذرخواهی مودبانه اکتفا کنید.
۴- نکات مهم از دیدگاه مدیرتان را شناسایی کنید
اگر درک خوبی از انتظارات مدیرتان ندارید احتمالا برای برآورده ساختن آنها با مشکل روبرو خواهید بود. مسائل مهم برای شرکت را تشخیص داده و اولویتها را تعیین کنید و به مدیرتان نشان دهید که به چیزی بیشتر از منفعت و پیشرفت شخصیتان میاندیشید.
۵- نکات مهم از دیدگاه خودتان را مشخص کنید
اگر درک درستی از نقات ضعف و قوت خود نداشته باشید با مشکلات زیادی در محیط کار روبرو میشوید. برای درک توانمندیها و خصوصیات شخصیتی خود میتوانید از تستهای شخصیتشناسی استفاده کنید و به مدیرتان بگویید که چگونه بهتر میتواند شما را هدایت کند.
۶- جلسات را پیشبینی کنید و برای آنها آماده باشید
هر مدیری از آمادگی نداشتن کارکنانش در جلسات از قبل برنامهریزی شده عصبانی میشود. اگر میدانید جلسهای قرار است برگزار شود، از قبل اطلاعات لازم برای شرکت در آن را کسب کنید. اطلاعات خود را به شیوهی مناسب سازماندهی کنید تا در صورت نیاز آن را به سادهترین شکل ممکن در اختیار دیگران بگذارید.
۷- به جای گلایه، راهکار بدهید
بسیاری از افراد تصمیمگیریهای دشوار و حل مشکلات را به مدیر خود محول میکنند. اما اگر مدیر مجبور باشد که برای رفع یک مشکل به دنبال راهکارهای مبتکرانه باشد، این مسئله صرفا باعث ایجاد نوعی حس تنهایی در او میشود. لذا بهتر است که از خلاقیت خود بهره بگیرید و با همفکری همکارانتان، در کنار مسئله، راهکارهای لازم را نیز به مدیر خود ارائه دهید.
۸- سطح معلوماتتان را بالا ببرید
بسیاری از افراد زمانی که ایدههای خلاقانهی خود را با مدیرشان در میان میگذارند و به نتیجهای نمیرسند دچار احساس یاس میشوند. برای پشتیبانی از عقاید خود و معرفی اهداف استراتژیکتان لازم است که اطلاعات کافی داشته باشید.
۹- باعث بهتر شدن وجههی مدیرتان شوید
در هر سازمانی افرادی هستند که همواره عملکرد مدیران را مورد انتقاد قرار میدهند. حتی کارآفرینان نیز باید به سرمایهگذاران و اعضای خانوادهشان جواب پس بدهند. لذا بهتر است که با کسب اجازههای لازم، کاری کنید که مدیرتان در نظر این افراد مفید و کارآمد جلوه کند.
۱۰- شوخطبعی را فراموش نکنید
نمیتوان شوخطبعی را به همهی جنبههای کاری وارد کرد، به خصوص زمانی که پستهای شغلی بالاتری را در اختیار داشته باشید. اما افراد در محیطهای کاری خود زندگی میکنند و دوست دارند از کارشان لذت ببرند و همین خواسته را در قبال همکارانشان دارند. همواره تعدادی موضوع خندهدار را در نظر داشته باشید تا در مواقع نیاز از آنها استفاده کنید.
منتشر شده در چهارشنبه 4 خرداد 1401
کد خبر : 10525